ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

 

Η Ο.Ε. συνεστήθη με την Β/7/29/2002 Απόφαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ, κατόπιν της από 7.7.2002 απόφασης της Αντιπροσωπείας, με σκοπό τη σύνταξη εισήγησης προς την Αντιπροσωπεία για την επίλυση των ασφαλιστικών προβλημάτων των Διπλωματούχων Μηχανικών.

 

Η Ο.Ε. συνήλθε σε 5 συνεδριάσεις και έλαβε υπόψη της για την παρούσα εισήγηση:

Α.   Το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο του ασφαλιστικού μας φορέα.

Β.   Τις ιδιαιτερότητες των διάφορων κατηγοριών ασφαλισμένων.

Γ.   Την εισήγηση της Ομάδας Εργασίας για το ασφαλιστικό που είχε συσταθεί με την Γ/4/7/98 απόφαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ, κατόπιν της από 7.3.98 απόφασης της Αντιπροσωπείας.

 

Η Ο.Ε. υιοθετεί το πλαίσιο αρχών εντός του οποίου κινήθηκε η παλιά Ομάδα Εργασίας, το οποίο συνοπτικά είναι το εξής:

1.         Οι προτάσεις για την επίλυση των ασφαλιστικών προβλημάτων των Διπλωματούχων Μηχανικών θα πρέπει να επιδιώκουν την επίτευξη της μέγιστης δυνατής ενότητας του Κλάδου θεωρώντας ότι οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί θα πρέπει ενωμένοι να αντιμετωπίσουν τις διαφαινόμενες εξελίξεις σχετικά με τις προθέσεις της Πολιτείας για την Κοινωνική Ασφάλιση.

2.         Το σύστημα της Κοινωνικής Ασφάλισης και Προστασίας του ΤΣΜΕΔΕ θα πρέπει να είναι πλήρες, να παραμείνει δημόσιο, να διέπεται από ενιαίους κανόνες ασφάλισης για το σύνολο του ασφαλιζόμενου πληθυσμού και να στηρίζεται στις αρχές της ανταποδοτικότητας, της αλληλεγγύης μεταξύ των γενεών και της εσωτερικής αλληλεγγύης μεταξύ των διαφόρων επαγγελματικών κατηγοριών των ασφαλισμένων. Στο πνεύμα αυτό, κατά την κατανομή των παροχών θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και το συνολικό ύψος των εσόδων που εισφέρει στο Ταμείο κάθε ασφαλιστική κατηγορία και όχι ατομικά ο κάθε ασφαλισμένος.

3.         Οι παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό σύστημα του ΤΣΜΕΔΕ δεν πρέπει να ανατρέπουν βασικούς ασφαλιστικούς σχεδιασμούς των ήδη ασφαλισμένων.

4.         Οι όποιες παρεμβάσεις δεν πρέπει να αδυνατίζουν οικονομικά το Ταμείο, να μη μεταφέρουν υπέρμετρα ασφαλιστικά βάρη στις μελλοντικές γενεές, ούτε να αναιρούν τα αποτελέσματα της προσπάθειας για μείωση του αναλογιστικού ελλείμματος της παρούσας και των παλαιοτέρων γενεών.

5.         Η πολιτική του ΤΣΜΕΔΕ θα πρέπει να είναι προσανατολισμένη στη διασφάλιση και διεύρυνση της ασφαλιστικής και προνοιακής δραστηριότητας του Ταμείου. Ειδικότερα για τη συνδρομή των εκάστοτε χειμαζόμενων ομάδων ασφαλισμένων θα πρέπει να επιδιωχθεί η παροχή δυνατότητας στη Διοίκηση του Ταμείου μέσω της Νομοθεσίας, αφενός απόκτησης των αναγκαίων μηχανισμών για την άσκηση της πολιτικής αυτής, αφετέρου δε και οριακών και πρόσκαιρων παρεμβάσεων στην κατανομή των βαρών της Κοινωνικής Ασφάλισης, τόσο μεταξύ των επαγγελματικών κατηγοριών, όσο και των γενεών των ασφαλισμένων.

 

Η Ο.Ε. εκτιμά ότι από το σύνολο των ασφαλιστικών προβλημάτων των Διπλωματούχων Μηχανικών μπορεί και πρέπει να προωθηθεί άμεσα η Αναδιάρθρωση των Κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ και μάλιστα η απόφαση στο θέμα αυτό να ληφθεί στην επόμενη Τακτική Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ. Τα υπόλοιπα ασφαλιστικά προβλήματα, όπως η αξιοποίηση των αποθεματικών, η αντιμετώπιση της διαφυγής των πόρων, η θεσμοθέτηση εργοδοτικής εισφοράς για όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες των διπλωμ. μηχανικών ανεξάρτητα από τη μορφή τους (π.χ. και στα εκδιδόμενα δελτία παροχής υπηρεσιών) κλπ, προτείνεται να αντιμετωπιστούν είτε από την ίδια είτε από Ομάδες Εργασίας για κάθε επί μέρους θέμα, των οποίων οι εισηγήσεις θα πρέπει να συζητηθούν –το ταχύτερο δυνατόν– σε ειδική θεματική Αντιπροσωπεία, ώστε να ληφθούν σχετικές αποφάσεις.

 

Η πρόταση για την Αναδιάρθρωση των Κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ περιλαμβάνει συνοπτικά τα ακόλουθα:

1.        Ίδρυση Κλάδου Προνοιακών Παροχών, στον οποίο υπάγεται και ο Κλάδος Εφάπαξ.

2.        Ίδρυση Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης.

3.        Εκσυγχρονισμό του Κλάδου Υγείας Τεχνικών, με ανασύνταξη του Κανονισμού Λειτουργίας του.

4.        Αναδιάρθρωση των Κλάδων Κύριας Σύνταξης και Ειδικού Λογαριασμού Πρόσθετων Παροχών (ΕΛΠΠ) ώστε αφενός ο τελευταίος να γίνει Κλάδος Κύριας Σύνταξης και αφετέρου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.

 

Η Ο.Ε. εκτιμά ότι με την πρόταση αυτή συμπληρώνεται και ολοκληρώνεται το ασφαλιστικό πλαίσιο του ΤΣΜΕΔΕ και το Ταμείο μας αποκτά τη δυνατότητα να ασφαλίζει ουσιαστικά και να προστατεύει αποτελεσματικά τους ασφαλισμένους του σε όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού τους βίου, με θέσπιση ενιαίων κανόνων ασφάλισης για το σύνολο του ασφαλιζόμενου πληθυσμού, χωρίς διάκριση σε «παλαιούς» και «νέους» (μετά την 1.1.1993) ασφαλισμένους.

 

Η πρόταση για την Αναδιάρθρωση των Κλάδων, όπως τελικά διαμορφώθηκε από την Ο.Ε., έχει ως εξής:

 


ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΚΛΑΔΩΝ ΤΟΥ ΤΣΜΕΔΕ

 

1.      ΚΛΑΔΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΚΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ (ΚΠΠ)

Ιδρύεται στο ΤΣΜΕΔΕ Κλάδος Προνοιακών Παροχών όπως αναφέρεται στην 4442/9.5.96 συνεδρίαση του Δ.Σ. του Ταμείου. Συγκεκριμένα:

 

1.1. ΣΚΟΠΟΣ – ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΠΠ

Ο ιδρυόμενος στο ΤΣΜΕΔΕ αυτοτελής ΚΠΠ έχει σκοπό την κάλυψη των ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ με προνοιακές παροχές, σύμφωνα με τον Κανονισμό που θα συνταχθεί, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. Ο ΚΠΠ έχει δύο οικονομικά αυτοτελείς Κλάδους με ίδιο προϋπολογισμό, τον Κλάδο Πρόνοιας και τον Κλάδο Εφάπαξ. Πιο αναλυτικά:

Α. ΚΛΑΔΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ

  1. Παρέχει υλική βοήθεια στους ανέργους ή εξαιρετικά χαμηλού εισοδήματος  ασφαλισμένους, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του. Η βοήθεια αυτή αποτελεί την κύρια δραστηριότητα του ΚΠΠ και η αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων μηχανικών, αποτελεί βασική μέριμνά του.
  2. Παρέχει υλική βοήθεια σε όσους ασφαλισμένους αντιμετωπίζουν πρόβλημα προσωρινής εργασιακής ανικανότητας για λόγους υγείας και δεν θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του ΤΣΜΕΔΕ.
  3. Παρέχει συμπληρωματική βοήθεια για σοβαρούς λόγους υγείας (ειδικές κατηγορίες νοσημάτων) και όπου δεν προβλέπεται επαρκής κάλυψή τους από τον ΚΥΤ.
  4. Δανειοδοτεί, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του, την επαγγελματική δραστηριότητα των ασφαλισμένων του.
  5. Καλύπτει παροχές μητρότητας και παιδικής προστασίας.
  6. Διοργανώνει ή επιδοτεί κατασκηνώσεις για τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους.
  7. Παρέχει υλική βοήθεια στους ασφαλισμένους του για την κάλυψη αναγκών αναψυχής, καλλιτεχνικών κλπ.
  8. Λειτουργεί στα πλαίσιά του Γραφείο Εργασίας.

Ασφαλίζονται σ’ αυτόν υποχρεωτικά το σύνολο των ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ.

 

Β. ΚΛΑΔΟΣ ΕΦΑΠΑΞ

Ο Κλάδος Εφάπαξ θα έχει ίδια οικονομική αυτοτέλεια, θα είναι ανταποδοτικός, θα λειτουργεί με κεφαλαιοποιητικό σύστημα και σκοπός του είναι η παροχή εφάπαξ στους ασφαλισμένους του, σύμφωνα με τα ισχύοντα στο ΤΣΜΕΔΕ για τους προ και μετά την 1.1.93 ασφαλισμένους και τις προβλέψεις του Ν. 2084/92.

Στον Κλάδο Εφάπαξ ασφαλίζονται όσοι ασφαλισμένοι του Ταμείου δεν εντάσσονται σε άλλο αντίστοιχο φορέα, με εξαίρεση το ΤΠΕΔΕ, για παροχή εφάπαξ.

 

1.2. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο ΚΠΠ διοικείται από το Δ.Σ. του ΤΣΜΕΔΕ και αποτελεί αυτοτελή κλάδο του, με ιδιαίτερο Κανονισμό Λειτουργίας που κυρώνεται με Υπ. Απόφαση του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά από πρόταση τού Δ.Σ. του ΤΣΜΕΔΕ και έγκριση από την Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ.

 

1.3. ΠΟΡΟΙ

Α. ΚΛΑΔΟΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ

Οι πόροι του Κλάδου Πρόνοιας προέρχονται από τις ατομικές εισφορές των ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ υπέρ του ΚΠΠ, τις κρατικές, κοινοτικές και λοιπές επιχορηγήσεις, τις εργοδοτικές εισφορές, τις έμμεσες εισφορές από την επαγγελματική δραστηριότητα των ασφαλισμένων του και το 1/3 του ετήσιου αδιάθετου του ΚΥΤ, όπως αυτό καθορίζεται από τον Κανονισμό του.

Πιο αναλυτικά οι αρχικοί πόροι του προτείνεται να είναι:

  1. Ατομική εισφορά των άμεσα ασφαλισμένων στο ΤΣΜΕΔΕ. Για όλους τους άμεσα ασφαλισμένους, πλην των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, είναι κοινές και ανέρχονται στο 0,5% του ασφαλιστέου μισθού. Για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, ανέρχεται στο ύψος της κάλυψης ΙΚΑ για παροχές σε χρήμα, δηλαδή 4,08% επί των αποδοχών. Η εισφορά αυτή, όπως και η επομένη της παρ. 2, οι οποίες μεταφέρονται από το ΙΚΑ στον ΚΠΠ, συνεπάγονται και την παροχή από τον ΚΠΠ προς τους ασφαλισμένους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα, όλων των παροχών που δικαιούνται σήμερα για την αιτία αυτή.
  2. Εργοδοτική εισφορά, προβλέπεται για τους ασφαλισμένους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα και είναι ίση με την εργοδοτική εισφορά ΙΚΑ για παροχές σε χρήμα, δηλαδή 7.33% επί των αποδοχών.
  3. 1% επί της αμοιβής για εκπόνηση μελετών και επιβλέψεων τεχνικών έργων.
  4. 1% επί των τεκμαρτών κερδών που προέρχονται από την εκτέλεση δημόσιων και ιδιωτικών τεχνικών έργων.
  5. Τα ετήσια αδιάθετα του ΚΥΤ, όπως αναφέρονται παραπάνω.

Ο ΚΠ είναι αναδιανεμητικός σε ό,τι αφορά την οικονομική του υπόσταση και διαχείριση, δηλαδή διανέμει τα έσοδα της προηγούμενης χρήσης, στις προβλεπόμενες παροχές, στους ασφαλισμένους του ΤΣΜΕΔΕ.

Τα τυχόν περισσεύματα του ΚΠ θα κατανέμονται ισομερώς στους συνταξιοδοτικούς κλάδους του Ταμείου.

 

Β. ΚΛΑΔΟΣ ΕΦΑΠΑΞ

Οι πόροι του Κλάδου Εφάπαξ είναι οι προβλεπόμενοι από το Ν. 2084/92 και τις συλλογικές υπουργικές αποφάσεις.


2.      ΚΛΑΔΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Ιδρύεται Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης κατά τις διατάξεις του Ν. 2084/92 και του πρόσφατου ασφαλιστικού νόμου και εναρμονισμένος με αυτές.

 

2.1. ΑΣΦΑΛΙΖΟΜΕΝΟΙ

Μετέχουν:

α)   Υποχρεωτικά οι μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένοι του ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι άλλωστε έχουν καταβάλει και τις αντίστοιχες εισφορές από την ημερομηνία εγγραφής τους. Ο χρόνος που διανύθηκε στην ασφάλιση του ΤΣΜΕΔΕ από την κατηγορία αυτή των ασφαλισμένων, θεωρείται χρόνος πραγματικής ασφάλισης.

β)   Προαιρετικά οι προ της 1.1.1993 ασφαλισμένοι, από την ημερομηνία δημοσίευσης του σχετικού Νόμου στην εφημερίδα της Κυβέρνησης, εφόσον δεν υπάγονται σε άλλο φορέα επικουρικής ασφάλισης, του ΕΛΠΠ μη θεωρουμένου ως τέτοιου.

γ)   Προαιρετικά όσοι έχουν δικαίωμα από τις διατάξεις του Ν. 2084/92 και δεν υπάγονται στις παραπάνω α και β κατηγορίες.

δ)   Δεν μετέχουν οι ηλικίας άνω των 55 ετών, κατά την ημέρα ίδρυσης του Κλάδου, ασφαλισμένοι, πλην των περιπτώσεων διαδοχικής ασφάλισης.

 

2.2. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο Κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης διοικείται από το ΔΣ του ΤΣΜΕΔΕ και αποτελεί αυτοτελή κλάδο με ίδια οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια.

 

2.3. ΠΑΡΟΧΕΣ

Παρέχει σύνταξη ύψους 20% επί του ασφαλιστέου μισθού σύμφωνα με το Ν. 2084/92, τον πρόσφατο ασφαλιστικό νόμο και τον Κανονισμό του.

 

2.4. ΠΟΡΟΙ - ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Θα χρηματοδοτείται από προσωπικές εισφορές 3% και εργοδοτικές εισφορές 3%. Οι μέχρι σήμερα καταβληθείσες εισφορές από μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους αποτελούν πόρους του κλάδου αυτού.

 

2.5. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ

Στον ιδρυόμενο Κλάδο θα δύνανται να αναγνωρίσουν χρόνο ασφάλισης από το διανυθέντα χρόνο στον Κλάδο Κύριας Σύνταξης μέχρι δέκα έτη:

α)   Οι υπαγόμενοι στην κατηγορία 2.1(β).

β)   Οι υπαγόμενοι στην κατηγορία 2.1(γ) εφόσον αυτό δεν αντιβαίνει στις διατάξεις του Ν. 2084/92.

γ)   Οι συνταξιούχοι του ΕΛΠΠ.

Το ασφάλιστρο αναγνώρισης θα καθοριστεί μετά από αναλογιστική μελέτη.


3.      ΚΛΑΔΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

Ο Κλάδος Υγείας θα έχει ίδια οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια και σκοπό την υγειονομική κάλυψη των ασφαλισμένων του.

 

3.1. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο Κλάδος Υγείας διοικείται από το Δ.Σ. του ΤΣΜΕΔΕ και αποτελεί αυτοτελή Κλάδο, με ιδιαίτερο Κανονισμό Λειτουργίας, που κυρώνεται με απόφαση του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά από πρόταση του Δ.Σ. του Ταμείου.

 

3.2. ΠΑΡΟΧΕΣ

Καλύπτει υγειονομικές, νοσοκομειακές και λοιπές παροχές που αναφέρονται στον Κανονισμό του.

 

3.3. ΠΟΡΟΙ - ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Οι πόροι του Κλάδου Υγείας είναι οι προβλεπόμενοι από το Ν. 2084/92, δηλαδή:

  1. Προσωπική εισφορά των αυτοαπασχολούμενων «παλιών» ασφαλισμένων και προσωπική και εργοδοτική εισφορά για τους μισθωτούς «παλιούς» ασφαλισμένους (άρθρο 55 του Ν. 2084/92).
  2. Προσωπική και κρατική εισφορά για τους αυτοαπασχολούμενους «νέους» ασφαλισμένους και προσωπική, εργοδοτική και κρατική εισφορά για τους μισθωτούς «νέους» ασφαλισμένους (άρθρο 35 του Ν. 2084/92).

 

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ Ο.Ε.:

Ο Κανονισμός Λειτουργίας του ΚΥΤ θα πρέπει, το ταχύτερο δυνατόν, να ανασυνταχθεί προς την κατεύθυνση της δραστικής αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών, κυρίως της προσαρμογής των τιμολογίων στο ύψος των πραγματοποιούμενων δαπανών.

 


4.      ΚΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

Παραμένει ο κύριος κλάδος ασφάλισης του ΤΣΜΕΔΕ. Ο ΚΚΣ θα έχει δύο οικονομικά και λογιστικά αυτοτελείς κλάδους με δικό τους προϋπολογισμό. Τον Κλάδο Γενικής Κύριας Σύνταξης (ΚΓΚΣ) και τον Κλάδο Ειδικής Κύριας Σύνταξης (ΚΕΚΣ), ο οποίος αποτελεί τη συνέχεια του Ειδικού Λογαριασμού Πρόσθετων Παροχών (ΕΛΠΠ). Στον ΚΓΚΣ υπάγονται υποχρεωτικά όλοι οι ασφαλισμένοι του Ταμείου, στον δε ΚΕΚΣ υπάγονται υποχρεωτικά όσοι από τους ασφαλισμένους του ΚΓΚΣ δεν ασφαλίζονται σε άλλον φορέα κύριας σύνταξης. Κάθε ένας από τους δύο αυτούς κλάδους θα παρέχει στους ασφαλισμένους του το τμήμα της κύριας σύνταξης που τους αναλογεί, σύμφωνα με τον Κανονισμό του. Το άθροισμα των δύο αυτών τμημάτων θα αποτελεί την Κύρια Σύνταξη του Ταμείου. Η κάθε σύνταξη που θα δίνεται από τους δύο κλάδους θα είναι αυτοτελής και θα υπολογίζεται επί του συνόλου του ασφαλιστέου μισθού εκάστη.

 

4Α. ΚΛΑΔΟΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΚΓΚΣ)

 

4Α1. ΑΣΦΑΛΙΖΟΜΕΝΟΙ

Υπάγονται σ’ αυτόν υποχρεωτικά όλοι οι ασφαλισμένοι του Ταμείου.

 

4Α2. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο ΚΓΚΣ διοικείται από το Δ.Σ. του ΤΣΜΕΔΕ και αποτελεί αυτοτελή κλάδο με ίδια οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια.

 

4Α3. ΠΑΡΟΧΕΣ

Ο ΚΓΚΣ παρέχει στους ασφαλισμένους του το τμήμα της κύριας σύνταξης και εν γένει τις παροχές που τους αναλογούν, σύμφωνα με τον Κανονισμό του, όπως αυτός θα διαμορφωθεί μετά το τέλος της διαδικασίας. Η καταβαλλόμενη σύνταξη είναι αυτοτελής και υπολογίζεται επί του συνόλου του ασφαλιστέου μισθού.

 

4Α4. ΠΟΡΟΙ - ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Ο Κλάδος Γενικής Κύριας Σύνταξης (ΚΓΚΣ) χρηματοδοτείται από:

  1. Το σύνολο των θεσμοθετημένων πόρων από το Ν. 2084/92 και το Ν. 2326/40, πλην των αναφερομένων στα εδάφια ε, ιγ και ιη της παρ. 1 του άρθρου 7, που μεταφέρονται στον ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ).
  2. Προσωπική εισφορά των μισθωτών ασφαλισμένων του ίση προς 6.67%.
  3. Εργοδοτική εισφορά των μισθωτών ασφαλισμένων του ίση προς 13.33%.
  4. Προσωπική εισφορά των αυτοαπασχολούμενων ασφαλισμένων του ίση προς 20% (όπως ισχύει σήμερα).
  5. Κρατική συμμετοχή

Οι εισφορές των περιπτώσεων 2,3 και 4 παραμένουν στα σημερινά επίπεδα μέχρι τη νομοθετική ρύθμιση της προτεινόμενης αναδιάρθρωσης των κλάδων και τη σύνταξη των σχετικών αναλογιστικών μελετών.

 

4Β. ΚΛΑΔΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΚΕΚΣ)

Αποτελεί αυτοτελή κλάδο του ΚΚΣ. Είναι η συνέχεια του ΕΛΠΠ. Έχει ίδια οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια και λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 915/79, όπου αυτές δεν θα τροποποιηθούν.

 

4Β1. ΑΣΦΑΛΙΖΟΜΕΝΟΙ

Ασφαλίζονται όλοι οι ασφαλισμένοι στο ΤΣΜΕΔΕ που δεν ασφαλίζονται σε άλλο φορέα Κύριας Σύνταξης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις και τις διατάξεις του Ν. 915/79. Οι διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης και αναγνώρισης ετών ασφάλισης διατηρούνται μέχρι της ανατρεπτικής προθεσμίας έξι μηνών από της δημοσίευσης του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, όπως ισχύουν σήμερα. Μετά την προθεσμία αυτή, οι διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης και οι αναγνωρίσεις θα αφορούν τον ιδρυόμενο Κλάδο Επικουρικής Ασφάλισης. Μετά την οριστικοποίηση του συνολικού αριθμού ασφαλισμένων και των ετών ασφάλισης, θα συνταχθεί η απαιτούμενη αναλογιστική μελέτη που θα προσδιορίζει τις προϋποθέσεις βιωσιμότητας του Κλάδου.

 

4Β2. ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Ο ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ) διοικείται από το Δ.Σ. του ΤΣΜΕΔΕ.

 

4Β3. ΠΑΡΟΧΕΣ

Ο ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ) παρέχει στους ασφαλισμένους του το τμήμα της κύριας σύνταξης που τους αναλογεί, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις που αναφέρονται στο Ν. 915/79. Η καταβαλλόμενη σύνταξη είναι αυτοτελής και υπολογίζεται επί του συνόλου του ασφαλιστέου μισθού. Το εφάπαξ καταργείται και μεταφέρεται στον ΚΠΠ.

Το ύψος του τμήματος της κύριας σύνταξης που θα παρέχει ο ΚΕΚΣ θα είναι συναρτημένο με το ύψος του τμήματος της κύριας σύνταξης που θα παρέχει ο ΚΓΚΣ με τη σχέση 4:3, όπως και σήμερα περίπου.

 

4Β4. ΠΟΡΟΙ - ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Ο Κλάδος Ειδικής Κύριας Σύνταξης (ΚΕΚΣ) χρηματοδοτείται από:

  1. Το σύνολο των θεσμοθετημένων πόρων που αναφέρονται στο Ν. 915/79 και των μεταφερομένων από τον ΚΚΣ πόρων των εδαφίων ε, ιγ και ιη της παρ. 1 του άρθρου 7 του Ν. 2326/40.
  2. Προσωπική εισφορά των μισθωτών ασφαλισμένων του ίση προς 6.67%.
  3. Εργοδοτική εισφορά των μισθωτών ασφαλισμένων του ίση προς 13.33%.
  4. Προσωπική εισφορά των αυτοαπασχολούμενων ασφαλισμένων του ίση προς 20%.
  5. Κρατική συμμετοχή.

Οι εισφορές των περιπτώσεων 2,3 και 4 δε μπορεί να είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες του Κλάδου Γενικής Κύριας Σύνταξης. Η προσαρμογή των εισφορών αυτών θα γίνει σταδιακά σε χρονικό ορίζοντα πέντε ετών.

 

4Β5. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ

Ειδικά για τους από 1.1.1993 ασφαλισμένους που πληρούν τις προϋποθέσεις του Ν. 915/79 για εγγραφή τους στον ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ), επιτρέπεται η αναγνώριση τόσων ετών στον ΚΕΚΣ, όσα και τα χρόνια ασφάλισής τους στον ΚΚΣ, με ασφάλιστρο που θα καθοριστεί μετά από αναλογιστική μελέτη.

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ Ο.Ε.:

1.     Οικονομικές επιπτώσεις από τη ρύθμιση: Με την ανωτέρω ρύθμιση μεταφέρονται πόροι (και ειδικότερα το 50% του 2% επί των μελετών και του 2% επί των κερδών των τεχνικών εταιρειών, όπως προβλέπονται στα εδάφια ε, ιγ και ιη της παρ. 1 του άρθρου 7 του Ν. 2326/40 και στο εδάφιο β της παρ. 1 του άρθρου 34 του Ν. 915/79) από τον Κλάδο της Κύριας Σύνταξης στον ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ) και ταυτόχρονα αυξάνεται η σύνταξη των «διπλοσυνταξιούχων» εξομοιούμενη με την αντίστοιχη των «μονοσυνταξιούχων».

2.     Η επιβάρυνση που θα προκύψει για τους μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους από την αναγνώριση ετών στον ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ), στο πλαίσιο της «ομογενοποίησης» των ασφαλισμένων του Ταμείου, καθώς και η σταδιακή προσαρμογή των εισφορών του ΚΕΚΣ (ΕΛΠΠ) στις εισφορές του ΚΓΚΣ, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με συγκεκριμένα μέτρα από το ΤΣΜΕΔΕ, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί το σύνολο των ασφαλισμένων.

3.     Η συμβολή της κρατικής συμμετοχής στη βιωσιμότητα των Κλάδων της Κύριας Σύνταξης είναι αποφασιστική, δεδομένου ότι το ύψος της υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 60 εκατομ. € ετησίως.

 

ΑΘΗΝΑ,  21-11-2002

 

 

ΤΑ  ΜΕΛΗ  ΤΗΣ  Ο.Ε.

1.

Γαληνός Δημήτριος

2.

Γρηγορόπουλος Ιωάννης

3.

Δουνούκος Δημήτριος

4.

Ζουριδάκης Εμμανουήλ (με την επιφύλαξη των συνημμένων παρατηρήσεων)

5.

Θεοδωράκης Ιωάννης

6.

Κουμπλής Αναστάσιος

7.

Μπούμης Αθανάσιος (και συνημμένο συμπληρωματικό)

8.

Πρωτονοτάριος Αντώνιος

9.

Σινάνης Χρήστος

10.

Σφακιανάκης Στυλιανός

11.

Τσέγκος Ευστάθιος