ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004

ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΟ Τ.Ε.Ε.


1. Η Διοίκηση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), σε όλη την περίοδο πριν την ανάληψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 από την Αθήνα σκοπίμως απέφυγε την δημοσιοποίηση του φακέλου διεκδίκησης και οποιαδήποτε δημόσια συζήτηση επ' αυτού, συμπλέοντας με την Επιτροπή Διεκδίκησης της Ολυμπιάδας του 2004 και εφαρμόζοντας την τακτική των "κεκλεισμένων θυρών".

2. Μετά την ανάληψη, το κύριο άρθρο του Δελτίου Τ.Ε.Ε. Νο 1970 (15/9/97) έγραφε επί λέξει:

"... Οι γιορτές και οι πανηγυρισμοί για την ανάληψη της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, τελείωσαν ή πρέπει να τελειώνουν εδώ.

... Τώρα είναι η ώρα που θα πρέπει να τεθούν στο τραπέζι όλες οι παράμετροι και ιδίως οι αντίθετες απόψεις που έχουν διατυπωθεί -ή οφείλουμε να διατυπώσουμε- με σκοπό να επωφεληθούμε και από αυτές..."

3. Στην Ημερίδα που διοργάνωσε το Τ.Ε.Ε. στις 7 Οκτώβρη 1997 στο Χίλτον, με θέμα "Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 - Η δουλειά των Ελλήνων Τεχνικών", οι εισηγητές ήταν επιλεγμένοι (από ποιόν άραγε;). Έτσι αποκλείστηκε η δυνατότητα "να τεθούν στο τραπέζι όλες οι παράμετροι" για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 και να διατυπωθούν οι αντίθετες απόψεις, παρά μόνο με την μορφή ερωτήσεων προς τους εισηγητές στο τέλος της Ημερίδας και ενώπιον κενών καθισμάτων...

4. Στο "Διεθνές Συμπόσιο" που οργανώνει το Τ.Ε.Ε. με την U.I.A. στις 23-25 Ιουνίου με τίτλο "Ολυμπιακοί Αγώνες και πόλη - Η επόμενη μέρα", τα πράγματα, είναι ακόμα χειρότερα.

Ενώ, σύμφωνα με τους οργανωτές "το βασικό θέμα του συμποσίου είναι αναμφισβήτητα το ζήτημα των επιπτώσεων των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και ιδιαίτερα η μεταολυμπιακή χρήση των εγκαταστάσεων που θα γίνουν στην Αττική", δεν δίνεται καθόλου η δυνατότητα να "τεθούν στο τραπέζι όλες οι παράμετροι" και ιδίως κάποιες αντίθετες απόψεις, μεταξύ των οποίων και της "Πρωτοβουλίας Πολιτών". Κι αυτό γιατί ως "άποψη του Τ.Ε.Ε.", θα εμφανισθούν οι εισηγήσεις κάποιων Ομάδων Εργασίας της Οργανωτικής Επιτροπής του Συμποσίου, από τις οποίες ωστόσο έχουν αποκλειστεί μέλη του Τ.Ε.Ε. με αντίθετες απόψεις από αυτές της ευκαιριακής "Επιτροπής" που διοργανώνει το "Συμπόσιο".

Έτσι, στο "Συμπόσιο", αποκλείεται η δυνατότητα να ακουστούν οι απόψεις τόσο της "Πρωτοβουλίας Πολιτών" όσο και άλλων φορέων που έχουν εκφράσει αντίθετες απόψεις για τις επιπτώσεις των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων στην Αττική, και ιδιαίτερα οι απόψεις τους για το μεγάλο φαγοπότι που προβλέπεται από την μεταολυμπιακή χρήση τους. (Ολυμπιακό Χωριό, Χώρος παλιού και νέου Ιπποδρόμου, Μαρίνα 2.000 σκαφών στον Αγ. Κοσμά, εγκαταστάσεις Σχοινιά κ.α.).

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και για την συμμετοχή στο Συμπόσιο, απαιτείται "ειδική κάρτα συνεδρίου", σε μία προφανή προσπάθεια να αποκλειστούν οι "ανεπιθύμητοι".

Εξάλλου χαρακτηριστικό δείγμα της "σφαιρικής ενημέρωσης" καθ' όδόν προς το 2004 είναι τα "ειδικά αφιερώματα" του Δελτίου του ΤΕΕ από τα οποία απουσιάζουν προκλητικά οι ειδήσεις που αφορούν εκδηλώσεις και δραστηριότητες με τις οποίες δεν συμφωνεί η "Οργανωτική Επιτροπή" του Συμποσίου.

5. Από όσα αναφέρονται παραπάνω γίνεται νομίζουμε προφανής η αναντιστοιχία των αρχικών διακηρύξεων της κυρίαρχης ομάδας στο Τ.Ε.Ε. για δυνατότητα δημόσιας διατύπωσης των διαφορετικών απόψεων, με την σημερινή πρακτική της. Αποδεικνύεται έτσι ότι το Τ.Ε.Ε. υπό την σημερινή του "ηγεσία' δεν αποτελεί έναν θεσμό ελεύθερο και δημοκρατικό στην υπηρεσία των Ελλήνων μηχανικών και της Ελληνικής κοινωνίας, συνολικά, αλλά έναν θεσμό που λειτουργώντας αντιδημοκρατικά, στηρίζει συγκεκριμένα διαπλεκόμενα οικονομικά συμφέροντα, και προωθεί τις πολιτικές φιλοδοξίες συγκεκριμένων προσώπων, και μάλιστα δαπανώντας τις εισφορές στο ΤΕΕ όλων των μηχανικών, σε κατευθυνόμενη προπαγάνδα υπέρ των συμφερόντων εκείνων που έχουν ήδη επιπέσει στο "μεγάλο φαγοπότι" των έργων και των προμηθειών του 2004.

Με αυτήν την έννοια η κυρίαρχη ομάδα του Τ.Ε.Ε. δεν μπορεί να μιλά εξ' ονόματος του συνόλου των Ελλήνων Μηχανικών, αλλά ούτε μπορεί φυσικά να εκφράζει τις διαθέσεις της Ελληνικής κοινωνίας, ιδιαίτερα για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004, οι αρνητικές επιπτώσεις των οποίων θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο τις συνθήκες ζωής των κατοίκων της Αττικής και την Οικονομία της Χώρας, δίνοντας ένα μεγάλο πλήγμα στην περιφερειακή ανάπτυξη και ενισχύοντας τον υδροκεφαλισμό, την πληθυσμιακή συγκέντρωση, την επέκταση υπηρεσιών και δραστηριοτήτων στην πρωτεύουσα.

6. Το "όραμα" της κυρίαρχης ομάδας του Τ.Ε.Ε. για την Αθήνα, δεν αποτελεί παρά μία προσαρμογή ενός διεθνούς μοντέλου "ανάπτυξης" στις ελληνικές συνθήκες. Η δημιουργία μιας "μεγάπολης" στην Αττική, ενταγμένης σε ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό δίκτυο μεγαπόλεων, δεν μπορεί παρά να προωθεί τα "οράματα" για την αναδιάρθρωση του καπιταλισμού και της αναδιανομής του χώρου της Αττικής, προς όφελος των διαπλεκόμενων συμφερόντων τραπεζιτών, βιομηχάνων, εφοπλιστών, ξενοδόχων, μεγαλοκατασκευαστών, μεγαλοεκδοτών κλπ.

Το ερώτημα που, για μια ακόμα φορά τίθεται, είναι αν θα υπάρξουν κοινωνικές δυνάμεις που θα συσπειρωθούν και θα αντιδράσουν σ' αυτή την προοπτική.

 

Απρίλιος 1998

 

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΤΟΥ 2004 ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ



Αρχική σελίδα

Αρχική σελίδα Συσπείρωσης