ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ Π.Δ. ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΩΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ
Είναι γνωστό ότι ο τομέας της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, διογκώνεται συνεχώς, με τζίρο που σήμερα ξεπερνά τα 4 τρις το χρόνο. Τα ιδιωτικά έργα πλέον, σε όγκο και σπουδαιότητα, δεν διαφέρουν από τα δημόσια. Στεγάζουν χιλιάδες ανθρώπους σε μεγάλα συγκροτήματα κατοικιών, γραφείων και εργοστασίων, εμπορικών κέντρων, ξενοδοχείων, χώρους πολιτισμού, ψυχαγωγίας κλπ. Ταυτόχρονα όμως, και σκόπιμα νομίζουμε, απουσιάζει ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο παραγωγής ιδιωτικών έργων, με τις γνωστές επιπτώσεις στην αισθητική, την ασφάλεια, την ποιότητα και την οικονομία των κατασκευών, καθώς και στην κατανομή ευθυνών όταν προκύπτουν μικρά η μεγάλα προβλήματα, από απλές κακοτεχνίες μέχρι σοβαρές βλάβες ή και καταρρεύσεις κτηρίων λόγω σεισμών ή άλλων αιτίων.
Πάγιο λοιπόν αίτημα των μηχανικών υπήρξε για δεκαετίες η δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου κατασκευής ιδιωτικών έργων ικανού να διασφαλίζει την αρτιότητα των κατασκευών, τον έλεγχο των δομικών υλικών, και ταυτόχρονα να αποσαφηνίζει και να κατοχυρώνει το ρόλο των παραγόντων του ιδιωτικού έργου, να ρυθμίζει τις μεταξύ τους σχέσεις καθώς και τις ευθύνες.
Με το σχέδιο Π.Δ για το ΜΗ.Κ.Ι.Ε το ΥΠΕΧΩΔΕ ισχυρίζεται ότι επιχειρεί να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση κάνοντας ένα πρώτο βήμα.
Όμως μια πρώτη γενική παρατήρηση είναι ότι μια σειρά από ρυθμίσεις που αφορούν τις προδιαγραφές οικοδομικών έργων, τα Μητρώα υπεργολάβων, τεχνιτών και προμηθευτών δομικών υλικών, τους ελεγκτικούς μηχανισμούς κλπ. δεν έχουν προωθηθεί ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη προσπάθεια αναμόρφωσης και οργάνωσης του χώρου των κατασκευών στον ιδιωτικό τομέα.
Έτσι το σχέδιο Π.Δ. αποτελεί μια πρόταση για την αντιμετώπιση μιας μόνον πλευράς του θέματος αφήνοντας τις άλλες ηθελημένα ασαφείς. Μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο το εγχείρημα γίνεται προβληματικό, πόσο μάλλον που το ίδιο το σχέδιο διακρίνεται από προχειρότητα και σημαντικές ασάφειες και ελλείψεις:
Δεν θα επεκταθούμε περισσότερο παρά το γεγονός ότι πολλές άλλες πτυχές, του σχεδίου όπως π.χ. η σύνθεση της επιτροπής ΜΗΚΙΕ είναι εξίσου προβληματικές.
Συμπερασματικά νομίζουμε ότι το σχέδιο αυτό δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που επιλύει, ότι πρέπει να αποσυρθεί, να τροποποιηθεί ριζικά και να ενταχθεί σ΄ ένα ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο αναδιάρθρωσης του ιδιωτικού κατασκευαστικού τομέα που να αντιμετωπίζει τις ιδιομορφίες, τις ανάγκες για βελτίωση της ποιότητας του δομημένου περιβάλλοντος, να θεσπίζει κανόνες και να καθορίζει αρμοδιότητες και ευθύνες.