ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΙΣΘΩΤΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

 

Η πραγματικότητα που έχει ήδη διαμορφωθεί για μια συνεχώς αυξανόμενη μερίδα εργαζομένων μηχανικών στον ιδιωτικό τομέα είναι γνωστή.

Για την μερίδα αυτή των οιονεί μισθωτών (ελεύθεροι επαγγελματίες σε έναν εργοδότη), η εξαρτημένη σχέση εργασίας είναι προ πολλού η κυρίαρχη μορφή και μάλιστα σε παραγωγικούς τομείς-πρωταθλητές εφαρμογής των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, όπως ο κατασκευαστικός και ο τομέας των νέων τεχνολογιών.

Έτσι, τα τελευταία χρόνια:

Η απαλλαγή της εργοδοσίας από το μισθολογικό κόστος  και το κόστος αποζημίωσης απόλυσης, ανταλλάσσεται με μια αύξηση των απολαβών που καταβάλλεται είτε άμεσα από τον εργοδότη είτε έμμεσα μέσω των ειδικών φορολογικών απαλλαγών.

O μηχανικός έτσι παραιτείται από τα εργασιακά και ασφαλιστικά του δικαιώματα, δεν γίνεται επίσημη πρόσληψή του ως μισθωτού, προκειμένου για μια «ευνοϊκή» φορολογική αντιμετώπιση, καθόσον, ενώ είναι μισθωτός δεν φορολογείται στο 100% των εισοδημάτων του.

Νέου τύπου ατομικές συμβάσεις προωθούνται ήδη «συμβούλων μηχανικών» με εφιαλτικούς όρους.

Η εργασία ακόμα και όλα τα Σαββατοκύριακα του μήνα θεωρείται δεδομένη στα περισσότερα εργοτάξια. Ο γνωστός τίτλος ελληνικής ταινίας «ποτέ την Κυριακή» μοιάζει να ειρωνεύεται την πραγματικότητα.

Από την άλλη πλευρά αποκρύπτουν την τεράστια αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας, μέσω της εισαγωγής νέων τεχνολογιών, που έχει οδηγήσει σειρά κλάδων σε αύξηση κερδών. 

Έτσι το σύνολο των μισθωτών μηχανικών, όπως και όλων των εργαζομένων, ωθείται συστηματικά τα τελευταία χρόνια στην υπερεργασία, προσδοκώντας, για να αντεπεξέλθει στο αυξημένο κόστος ζωής, στην υπερωριακή αμοιβή.

Όπου υπάρχει αύξηση των αποδοχών υπό την πίεση των χρονοδιαγραμμάτων, αυτή γίνεται με την αποδοχή δυσμενών όρων και ρυθμών. Για παράδειγμα στις κατασκευές, για την συναίνεση των μισθωτών μηχανικών σε 10ωρη εργοταξιακή απασχόληση 6 ή 7 μέρες την εβδομάδα, υπάρχει αύξηση των ονομαστικών απολαβών, που όμως αναλυμένη σε 5νθήμερο-8ωρο με υπερωριακή απασχόληση, καταγράφει έναν εξαιρετικά χαμηλό βασικό μισθό.

 

Στην πορεία ολοκλήρωσης των ολυμπιακών έργων έχει ανοίξει ήδη μια συζήτηση για την έκταση μιας επερχόμενης κρίσης στην απασχόληση των μηχανικών.

Βέβαια μια αντίληψη που προβλέπει μια κρίση με τη μορφή μαζικών απολύσεων δεν ευσταθεί, αφού παραβλέπει το βαθμό ανταγωνιστικότητας που έχουν κατακτήσει οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες, τις προοπτικές κερδοφορίας που έχουν διαμορφώσει, τον τεράστιο αριθμό ανεκτέλεστων έργων.

Η πραγματικότητα σήμερα κατατάσσει τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες ως το πιο επιθετικό κομμάτι του ελληνικού κεφαλαίου στο εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό (Βαλκάνια, Παρευξίνιες Χώρες, Ανατολική Μεσόγειος). Η συμμετοχή των κατασκευών στο ΑΕΠ αναμένεται να ξεπεράσει το 20% την εξαετία 2001-2006, ενώ το σύνολο των εργαζόμενων του κλάδου αντιπροσωπεύει ήδη πάνω από το 7,5% της συνολικής απασχόλησης.

Όποια εκτίμηση κι αν έχει κανείς, ένα είναι σίγουρο: όποιες ανακατατάξεις συμβούν, αυτοί θα αξιοποιηθούν από τις εταιρίες του κλάδου για το περαιτέρω βάθεμα των σημερινών δυσμενών εργασιακών σχέσεων για τους μηχανικούς και για το σύνολο των εργαζομένων στον κατασκευαστικό κλάδο. Υπό την απειλή δηλαδή της όποιας κρίσης να εξαναγκασθούν οι μισθωτοί μηχανικοί να προβούν σε ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις των αξιώσεων από την εργασία τους.

Ιστορικοί λόγοι έχουν φέρει σήμερα τους μισθωτούς μηχανικούς να μην εκπροσωπούνται από κανένα φορέα συνδικαλιστικά, με αποτέλεσμα την όποια συλλογική σύμβαση εργασίας που εφαρμόζεται στο χώρο μας, να την υπογράφει ένα σωματείο, σαν τον ΣΤΥΕ, που για χρόνια αρνούνταν να δεχτεί στις τάξεις του εργαζόμενους με ΔΠΥ.

Οι εργαζόμενοι μηχανικοί στον ιδιωτικό τομέα έχουν πολλούς λόγους να διεκδικήσουν αυτά που τους ανήκουν. Και σε αλληλέγγυα σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους στα τεχνικά έργα και στις νέες τεχνολογίες, να συγκροτήσουν όρους συλλογικής διεκδίκησης και διαπραγμάτευσης με την εργοδοσία.

Να διεκδικήσουν:

 

Η Συσπείρωση στην κατεύθυνση αυτή, μαζί και με άλλους ενδιαφερόμενους φορείς (συλλόγους, σωματεία, πρωτοβουλίες), θα συνδράμει όλο το επόμενο διάστημα, ώστε να έρθουν πιο κοντά στην πραγματοποίησή τους οι παραπάνω στόχοι.

 

 

<<Αρχική Σελίδα