ΤΩΡΑ ΜΑΖΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

Στις δύο συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας (27-11, 3-12-2004 Έκτακτη και 4-12-2004 Τακτική) συζητήθηκε το θέμα του Νομοσχεδίου για τις Μελέτες των Δημοσίων Έργων.

Έχοντας ριζική αντίρρηση στην αγοραία φιλοσοφία και στις αντίστοιχες διατάξεις του Νομοσχεδίου, τα μέλη της Συσπείρωσης Α. Μαούνης, Π. Πετρίδου, Ε. Πορτάλιου, Θ. Φωτίου, Α. Χαλικιάς, συνυπέγραψαν την πρόταση του συναδέλφου Χ. Σινάνη που κατατέθηκε ως σχέδιο απόφασης στην Αντιπροσωπεία, προσθέτοντας την παρακάτω παράγραφο:

Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ σε συνεργασία με τη Δ.Ε. ξεκινά διαδικασία ενημέρωσης – κινητοποίησης των μηχανικών της χώρας (επιστημονικοί, εργασιακοί σύλλογοι, περιφερειακά τμήματα) με στόχο να εκφραστεί μαζικά η θέληση των μηχανικών σε ένα βασικό αντικείμενο της εργασίας τους με τεράστιες κοινωνικές επιπτώσεις και ν’ αποκρουστούν κυβερνητικές επιλογές που αντί να αναβαθμίζουν διαστρέφουν με αγοραίο τρόπο το θεσμικό πλαίσιο της εκπόνησης των μελετών δημοσίων έργων.

 

Στις 27-11-2004 κατά την Έκτακτη συνεδρίαση (με ειδικό αντικείμενο το νέο νομοσχέδιο για τις Μελέτες του Δημοσίου) το νομοσχέδιο απορρίφθηκε ομόφωνα ως απαράδεκτο. Η συνεδρίαση αυτή συνεχίζεται.

Δημοσιεύουμε τα βασικά σημεία της παραπάνω πρότασης όπως αυτή διατυπώθηκε κατά την τακτική συνεδρίαση, για να γίνει γνωστή στους / στις συναδέλφους:

 

Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ στις συνεδριάσεις της 27/11/2004, 03/12/2004 και 04/12/2004 συζήτησε το Σχέδιο Νόμου «Ανάθεση και εκτέλεση δημόσιων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις» και ενημερώθηκε από τους εκπροσώπους του ΤΕΕ και άλλων φορέων που συμμετείχαν στην Επιτροπή Ενημέρωσης Φορέων, την οποία συνέστησε το ΥΠΕΧΩΔΕ, για τις απόψεις τις οποίες το Υπουργείο θεωρεί ότι μπορούν να επανεξεταστούν.

Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ αποφάσισε τα εξής:

1.   Έκρινε ως απαράδεκτο το Ν/Σ του ΥΠΕΧΩΔΕ, συμπεριλαμβάνοντας και τις διατάξεις εκείνες οι οποίες θεωρούνται από το Υπουργείο ότι μπορούν να τύχουν παραπέρα επεξεργασίας, γιατί στο σύνολό του.

·         Κινείται στο ίδιο πλαίσιο του Ν.3164/2003 και διέπεται από την ίδια αντιαναπτυξιακή λογική υποβαθμίζοντας την ποιότητα των μελετών και απαξιώνοντας το διεθνώς αναγνωρισμένο τεχνικό μελετητικό δυναμικό της χώρας.

·         Εισάγει διατάξεις που οδηγούν σε ολιγοπωλιακή κατεύθυνση το μελετητικό αντικείμενο και αντιτίθεται στην ανάπτυξη και τη διατήρηση των μικρομεσαίων μελετητικών μονάδων στο κέντρο και την περιφέρεια.

·         Δεν προάγει τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης και τη θέση των μηχανικών σ’ αυτή.

·         Επιτρέπει και δημιουργεί ασαφή όρια ανάμεσα στον εργοληπτικό και τον μελετητικό κλάδο.

·         Δεν ανταποκρίνεται στα διακηρυγμένα, προ των τελευταίων εκλογών, από τη σημερινή κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προς το ΤΕΕ και τους μηχανικούς.

2.   Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ ζητά ν’ αποσυρθεί το Ν/Σ  και ν’ ακολουθηθεί μια τρίμηνη διαδικασία επεξεργασίας ενός νέου Σχεδίου Νόμου μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και ΤΕΕ που θα οδηγήσει σε ένα αποδεκτό θεσμικό πλαίσιο για τις μελέτες και τις λοιπές υπηρεσίες.

Συγχρόνως, θα πρέπει να οριστούν κοινές Ομάδες Εργασίας ΥΠΕΧΩΔΕ και ΤΕΕ που θα επεξεργαστούν την τροποποίηση, τη συμπλήρωση ή και την αντικατάσταση των προδιαγραφών εκτέλεσης των εργασιών της μελέτης και των λοιπών υπηρεσιών μηχανικού και των αμοιβών που θα αντιστοιχούν σ’ αυτές. Οι νέες διατάξεις θα τεθούν σε εφαρμογή μόλις οριστικοποιηθούν και μέχρι τότε θα ισχύουν οι υφιστάμενες. Οι διατάξεις αυτές θα πρέπει να επικαιροποιούν τις αμοιβές.

3.   Το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα δημιουργηθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ και το ΤΕΕ θα πρέπει να περιλαμβάνει τις παρακάτω αδιαπραγμάτευτες διατάξεις:

·         Δεν μπορεί να μειώνονται ή να καταστρέφονται εθνικές διατάξεις περί αμοιβών με αδιαφανείς διαδικασίες αμφιβόλου νομιμότητας και έξω από την από κοινού αποδοχή της διαδικασίας για τις προδιαγραφές – αμοιβές που αναφέρθηκε προηγουμένως.

·         Πρέπει να συμπεριλαμβάνονται σαφή και ουσιαστικά κριτήρια για την επιλογή και την ανάθεση που να επιτρέπουν την ανάληψη μελετητικού και άλλων υπηρεσιών αντικειμένου από όσο το δυνατόν ευρύτερο δυναμικό παρόχων υπηρεσιών.

·         Πρέπει να συμπεριλαμβάνει ενιαία μητρώα για το σύνολο των παρόχων υπηρεσιών προς τον Δημόσιο Τομέα.

·         Πρέπει ν’ απαγορεύει τον δανεισμό στοιχείων εμπειρίας και οικονομικών από μελετητές ή παρόχους υπηρεσιών σε άλλους παρόχους ή μελετητές.

·         Η εμπειρία των παρόχων υπηρεσιών δεν μπορεί να εξαντλείται στο χρονικό ορίζοντα μιας τριετίας.

·         Στα κριτήρια επιλογής και ανάθεσης πρέπει να ορίζονται και ευνοϊκά κριτήρια για τους παρόχους υπηρεσιών της περιφέρειας για έργα της περιοχής τους, πέρα από την υπάρχουσα ήδη στις διατάξεις περί αμοιβών πρόσθετη αμοιβή εκτός έδρας. Τα ευνοϊκά αυτά κριτήρια θα μπορούν να μην εφαρμόζονται για τους αλλοδαπούς μελετητές.

·         Πρέπει να οριστεί ανεξάρτητη επιτροπή ενστάσεων για τις αναθέσεις και να εξαλειφθούν οι απαράδεκτες διατάξεις περί πειθαρχικών, ποινικών και χρηματικών διώξεων με μόνες αποφάσεις αυτές της προϊσταμένης αρχής.

·         Πρέπει να εξασφαλίζεται η σύντομη διαδικασία επίλυσης διαφορών τόσο με νέες διατάξεις όσο και με διαδικασία δικαστική σύντομης διάρκειας.

·         Πρέπει να εξασφαλίζεται οπωσδήποτε για κάθε έργο ο προκαταρκτικός φάκελος, αφού η μελέτη αποτελεί το πρώτο στάδιο της διαδικασίας υλοποίησής του. Πρέπει να συμπεριλαμβάνονται διατάξεις που θα φέρνουν σε ισοτιμία τους Έλληνες και τους αλλοδαπούς μελετητές.

Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ με επιτροπή από μέλη της θα συμμετάσχει στην εξέλιξη της διαδικασίας του νέου Νομοσχεδίου.

Επισημαίνουμε δύο ζητήματα που θεωρούμε κρίσιμα για την αποδοχή ενός τέτοιου νομοθετικού πλαισίου από τους φορείς των μηχανικών, των οποίων η σημασία έχει υποβιβαστεί στον διάλογο που διεξάγεται μέχρι σήμερα:

1.   Το νέο νομοθετικό πλαίσιο να έχει καθολική εφαρμογή σε όλες τις αναθέσεις μελετών δημοσίου συμφέροντος χωρίς παρεκκλίσεις. Δυστυχώς σήμερα με τις πολιτικές ιδιωτικοποίησης του δημόσιου τομέα, πολλά παράθυρα άνοιξε η πολιτική του ΠΑΣΟΚ τα προηγούμενα χρόνια, ώστε έργα και μελέτες δημόσιου συμφέροντος ανατίθενται με όρους ιδιωτικών έργων.

2.   Να αναθεωρηθεί η διαδικασία αξιολόγησης με βάση την εκατονταβάθμια κλίμακα. Είναι μια διαδικασία η οποία υποτίθεται ότι στηρίζεται σε «αντικειμενικά» κριτήρια για την επιλογή του «καταλληλότερου» ενώ στην πραγματικότητα παρέχει την εξουσία στην αναθέτουσα αρχή να μπορεί να δίδει την ανάθεση σε όποιον «υποκειμενικά» θέλει. Η διαδικασία αυτή αναπαράγει με μαζικούς όρους τη συναλλαγή, τη διαφθορά και τη διαπλοκή.

Για αυτά τα ζητήματα θα επανέλθουμε.

<<Αρχική Σελίδα