ΝΕΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΑΣ

ΝΑ ΜΑΖΙΚΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΡΑΣΗ ΜΑΣ ΤΗΝ ΕΜΔΥΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΕΩΝ


Πετρόπουλος Δημήτρης

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Αθήνα

Σουρούνης Ανδρέας

Πολιτικός Μηχανικός, Πάτρα

 

Μέλη της επιτροπής νέων της Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ

 

Την τελευταία εξαετία έχουν διοριστεί ή μονιμοποιηθεί στο δημόσιο περίπου 3500 συνάδελφοι, στην πλειοψηφία τους νέοι. Ήδη αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα του κλάδου με αυξητικούς μάλιστα ρυθμούς.

Μετά από σχετική απόφαση του 7ου τακτικού συνεδρίου της Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ στην Καβάλα, συγκροτήθηκε στα πλαίσια της Ομοσπονδίας επιτροπή νέων συναδέλφων, για να εξετάσει τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή η κατηγορία συναδέλφων.

Η ενημέρωση που έχουν οι νέοι συνάδελφοι για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους ως δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά και ως μηχανικοί, είναι ελλιπέστατη  έως και ανύπαρκτη. Πολλές φορές τοποθετούνται σε θέσεις που δεν έχουν να κάνουν ούτε με το αντικείμενο των σπουδών τους, ούτε με την περιγραφή της θέσης για την οποία διαγωνίστηκαν. Δε γνωρίζουν τα καθήκοντα τα οποία έχουν από την ένταξή τους στο δημόσιο αλλά και τα δικαιώματα τα οποία απορρέουν από αυτή.

Υπάρχει επίσης τεράστιο κενό στη δυνατότητα επιμόρφωσης των συναδέλφων τόσο στις νέες τεχνολογίες όσο και στο ίδιο το αντικείμενο της εργασίας τους. Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι  δεν έχουν επαρκή επαγγελματική εμπειρία και στην ουσία εκπαιδεύονται κατά τη διάρκεια της υπηρεσίας τους. Ο τρόπος και η έκταση της γνώσης του αντικειμένου της εργασίας τους θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα και το κόστος παραγωγής δημοσίων έργων στη χώρα τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα η δυνατότητα ενημέρωσης πάνω σε ευρύτερα ζητήματα, που άπτονται όμως της εργασίας του μηχανικού (νομοθεσία δημοσίων έργων, κανονισμοί-διατάξεις), θα τους προετοιμάσει αποφασιστικά στα καθήκοντα τα οποία πρόκειται να αναλάβουν μελλοντικά έτσι ώστε να έχουν την στάση εκείνη που να τους επιτρέπει να υπερασπιστούν το δημόσιο συμφέρον προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και όχι ιδιωτικών συμφερόντων. Η αναγκαιότητα λειτουργίας επιμορφωτικών σεμιναρίων που να καλύπτουν τις παραπάνω ανάγκες είναι επιτακτική. Η επιμόρφωση αυτή δεν πρέπει να περιορίζεται στα περί νομοθεσίας, όπως μέχρι στιγμής γίνεται, αλλά πρέπει να επεκταθεί σε κυρίως τεχνικά ζητήματα. Η γνώση στις μέρες μας είναι δύναμη, πολύτιμο εργαλείο κατοχύρωσης της θέσης και του ρόλου μας.

Ίσως το σημαντικότερο ζήτημα που διαφοροποιεί τους νέους συναδέλφους από τους παλαιότερους είναι το ασφαλιστικό. Η πλειοψηφία των νεοπροσληφθέντων δημόσιων υπάλληλων μηχανικών βρίσκονται αντιμέτωποι με την πραγματικότητα του νόμου 2084/92 ο οποίος διακρίνει τους ασφαλισμένους σε αυτούς που είναι ασφαλισμένοι προ του 1993 και αυτούς που είναι από 01-01-1993 και μετά. Ο νόμος αυτός, γνωστός και σαν νόμος «Σιούφα» επιβάλλει την αποκλειστική ασφάλιση των «νέων» στο ΤΣΜΕΔΕ και όχι στα ταμεία του Δημοσίου με αποτέλεσμα:

1.  Την υγειονομική κάλυψη μονάχα από το ΚΥΤ και όχι από το Δημόσιο. Τα προβλήματα των παροχών του ΚΥΤ είναι γνωστά: ελάχιστες αποζημιώσεις που δεν ανταποκρίνονται στο πραγματικό κόστος των ιατρικών εξετάσεων, περιορισμένες παροχές, ταλαιπωρία στην καταβολή της αποζημίωσης (φαινόμενα που παρουσιάζονται και στις υγειονομικές υπηρεσίες του Δημοσίου, βέβαια). Η επαναφορά του δικαιώματος επιλογής φορέα υγειονομικής κάλυψης και για τους νέους καθώς και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, είναι απαραίτητη.

2.  Την παροχή κύριας σύνταξης μόνο από το ΤΣΜΕΔΕ και την αντικατάσταση του ΕΛΠΠ από το επικουρικό που έχει ως αποτέλεσμα για ίδιες περίπου εισφορές μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων, στους μετά το 1993 συναδέλφους να αντιστοιχεί σύνταξη αισθητά μικρότερη των παλαιών.

 

ΕΙΣΦΟΡΕΣ

ΠΑΡΟΧΕΣ

 

ΠΡΟ 31-12-92

ΜΕΤΑ 1-1-93

ΠΡΟ 31-12-92

ΜΕΤΑ 1-1-93

ΚΥΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ

117,34

240,00

625,98

840,00

ΕΛΠΠ

194,20

 

681,79

 

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟ

 

72,00

 

168,00

ΣΥΝΟΛΟ

311,54

312,00

1307,77

1008,00

 

ΛΟΓΟΣ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΠΡΟΣ ΠΑΡΟΧΕΣ

ΠΡΟ 93

1:4,20

ΜΕΤΑ 93

1:3,23

3.  Την καταβολή εισφορών 4% για επικουρική ασφάλιση στο ΜΤΠΥ χωρίς να έχει κατοχυρωθεί οριστικά το δικαίωμα στην αντίστοιχη παροχή. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τον 2084/92 παρ. 39 δεν μπορούν να είναι ασφαλισμένοι στα ταμεία του Δημοσίου, ενώ σύμφωνα με τον 2227/94 υπάγονται υποχρεωτικά στην επικουρική ασφάλιση του ΜΤΠΥ.

Η αντιμετώπιση της κατάφωρης αυτής αδικίας σε βάρος των νέων ασφαλισμένων πρέπει να αποτελέσει πρώτιστο μέλημα της επιτροπής νέων. Πρέπει να επεξεργαστούμε συλλογικά ένα διεκδικητικό πλαίσιο που να κατοχυρώνει την ασφαλιστική ισοτιμία παλαιών και νέων και να προσφέρει στους ασφαλισμένους παροχές αντίστοιχες των αναγκών μας. Πολύ περισσότερο που τα τεράστια, και συνεχώς αυξανόμενα, αποθεματικά του ταμείου κινδυνεύουν να χρησιμοποιηθούν κερδοσκοπικά. Προς την κατεύθυνση αυτή πρέπει να αξιοποιηθεί κάθε απόφαση που συνδράμει στην προοπτική ασφαλιστικής εξομοίωσης παλαιών και νέων ασφαλισμένων, κάθε πρωτοβουλία που θέλει να αμφισβητήσει το κεκτημένο του «αντιασφαλιστικού» νόμου. Πρέπει επίσης να αξιοποιηθεί κάθε πρωτοβουλία και εκτός δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών που αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα.

 Τελευταίο σε σειρά αλλά όχι και σπουδαιότητα είναι το μισθολογικό. Οι βασικοί μισθοί του δημοσίου για τους μηχανικούς όχι μόνο δε συγκρίνονται με το παραγόμενο έργο που προσφέρουν αλλά δεν επαρκούν ούτε για μια στοιχειωδώς αξιοπρεπή διαβίωση. Πολύ περισσότερο τη στιγμή που το κόστος ζωής έχει εκτιναχθεί και αντικειμενικά οι ανάγκες του νέου επιστήμονα για ενημέρωση, μελέτη είναι αυξημένες. Το πρόβλημα επιτείνεται, με την επισφαλή κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα επιδόματα 6 0/00 και 7 0/00. Ειδικά το τελευταίο θα πρέπει να επισημάνουμε, ότι παρά τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης μέσω της Συλλογικής Συμφωνίας του 2002, δεν ενσωματώνεται στο βασικό μισθό ως όφειλε. Τέλος είναι υπαρκτό και δημιουργεί πολλά προβλήματα στη συνεννόηση και κοινή στάση των μηχανικών του δημοσίου το ζήτημα των τεραστίων διαφορών στα επιδόματα που υπάρχει ανάμεσα σε υπουργεία ή στις Ειδικές Υπηρεσίες.

 Τα παραπάνω είναι ένα μέρος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι νέοι συνάδελφοι. Η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα η δραστηριοποίηση τους δεν αντιστοιχεί στην κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Αυτό οφείλεται τόσο σε ευρύτερους κοινωνικούς – πολιτικούς λόγους (ατομισμός, απαξίωση συλλογικών διεκδικήσεων) όσο και σε αδυναμίες της δράσης και της απεύθυνσης της ΕΜΔΥΔΑΣ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η έλλειψη της επιτροπής νέων τα προηγούμενα χρόνια. Γνώμη μας είναι ότι θα πρέπει να συγκροτηθεί μια πλατειά, ανοικτή επιτροπή προς όλους τους συναδέλφους που θέλουν να συμμετάσχουν. Στόχος της επιτροπής αυτής, εκτός από την καταγραφή των προβλημάτων, πρέπει να είναι και η συνεχής προσπάθεια ενημέρωσης και δραστηριοποίησης της πλειοψηφίας των νέων στην ΕΜΔΥΔΑΣ. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το σωματείο μας είναι εκείνη η μορφή μέσα από την οποία:

Η μορφή και ο τρόπος που η επιτροπή αυτή θα απευθυνθεί προς τους συναδέλφους θα είναι χαρακτηριστική του πως θέλουμε να προσεγγίσουμε τα παραπάνω ζητήματα. Η λειτουργία κλειστών, ολιγομελών και αμειβόμενων επιτροπών δε μπορεί να εμπνεύσει εμπιστοσύνη και διάθεση συμμετοχής . Περισσότερο απαξιώνει την ενεργοποίηση  δίνοντας μια εικόνα προς την πλειοψηφία  ότι η ενασχόλησή κάποιων με τα κοινά γίνεται για λόγους ιδιοτελείς. Για το λόγο αυτό καλούμε κάθε νέο συνάδελφο να καταθέσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, να δηλώσει συμμετοχή στην επιτροπή νέων, να πάρει τις υποθέσεις του στα χέρια του.

Δεκέμβριος 2004

 

<<Αρχική Σελίδα