Προτάσεις για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου του ΤΕΕ

Θεωρούμε ότι οι μόνες ώριμες αλλαγές του θεσμικού πλαισίου του ΤΕΕ (από τον μέχρι σήμερα διάλογο για το θέμα –και λαμβανομένης υπόψιν της ρευστότητας των κοινωνικών εξελίξεων και των ερωτημάτων που αναδεικνύουν για το χαρακτήρα του ΤΕΕ) περιορίζονται στα σημεία που ακολουθούν.

Πριν τα απαριθμήσουμε οφείλουμε να καταγράψουμε τρεις προτάσεις που κινδυνεύουν να μετατρέψουν τις υπό συζήτησιν αλλαγές σε επιδείνωση του θεσμικού πλαισίου του ΤΕΕ αντί για την προσδοκώμενη βελτίωσή του: Την άμεση εκλογή του Προέδρου και της ΔΕ του ΤΕΕ καθώς και τη θέσπιση κατωφλιού εισόδου στην Αντιπροσωπεία. Η πρώτη θα επιδείνωνε το καταγραμμένο πρόβλημα της προεδροκεντρικής λειτουργίας του ΤΕΕ. Η δεύτερη θα αφαιρούσε από τις γενικές εκλογές οποιοδήποτε ουσιαστικό και πολιτικό χαρακτήρα, θα τις μετέτρεπε σε μία λάϊφ στάϊλ ατομική επίδειξη, ψηλών προϋπολογισμών (5 έως 50 εκατομμύρια δρχ. έχει εμπειρικά υπολογιστεί για τα ατομικά προεκλογικά πάρτι, τις διαφημιστικές αφίσες και φυλλάδια των υποψηφίων για το ΔΣ του ΔΣΑ) που οδηγούν σε ανάλογες προσδοκίες «απόδοσης» σε περίπτωση «επιτυχίας». Η αναμέτρηση ανάμεσα στις παρατάξεις εκφυλίζεται σε ανταγωνισμό των υποψηφίων μέσα την ίδια παράταξη. Τέλος η απόρριψη του εκλογικού κατωφλιού εισόδου των παρατάξεων στην Αντιπροσωπεία αποτελεί ζήτημα αρχής: Ποτέ η συμμετοχή παρατάξεων του ενός ή δύο ατόμων δεν έβλαψε τη λειτουργία του ΤΕΕ.

Οι προτάσεις μας

Α.  Επιμέρους κατατεθειμένες από την προηγούμενη θητεία:

1.      Για την έμμεση εκλογή της ΔΕ δεν επιτρέπεται κατάθεση περισσοτέρων του ενός, ψηφοδελτίων από υποψηφίους που εξελέγησαν στην Αντιπροσωπεία ως μέλη μιας παράταξης. Η πρότασή μας αποβλέπει στην απόκρουση της υποκλοπής της εκπροσώπησης παρατάξεων στη ΔΕ (που το δικαιούνται σύμφωνα με τη θέληση των μηχανικών και την εκλογή της απλής αναλογικής), δια της γνωστής μεθόδου του σπασίματος των ψηφοδελτίων.

2.      Έμμεση εκλογή της ΔΕ με απλή αναλογική και συγκρότησή της σε σώμα κατά τα πρότυπα των κλαδικών συλλόγων.

Β.  Ομόφωνα αποδεκτές από την Επιτροπή Θεσμικού Πλαισίου, από την προηγούμενη θητεία:

1.      Οι πρόεδροι των Εφορευτικών Επιτροπών κατά τη διαδικασία των πανελλαδικών εκλογών πρέπει να είναι δικαστικοί. Στόχος είναι η ενίσχυση του αδιάβλητου και η αποτροπή του ευτελισμού της διαδικασίας (που μονίμως παρατηρείται επί σειρά εκλογών). Τα παραπάνω μας υποχρεώνουν στην υποχώρηση αρχής (της απόλυτης στήριξης των εκλογών του ΤΕΕ στα όργανα και τα μέλη του) που συνεπάγεται η θέση μας αυτή.

      Η περαιτέρω σύνθεση των Εφορευτικών επιτροπών πρέπει να ορίζεται μόνον από το ΤΕΕ. Η πείρα των προηγούμενων εκλογών δεν ανέδειξε ως θετική την ανάμειξη της εκτελεστικής εξουσίας στην εκλογική διαδικασία.

 

2.      Η σύνταξη του Τετραγωνικού Πίνακα κατανομής στα Περιφερειακά Τμήματα (Π.Τ) των 155 μελών της Κεντρικής Αντιπροσωπείας που εκλέγονται με απλή αναλογική, γίνεται σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο όπως αυτό ερμηνεύτηκε και συμπληρώθηκε με τις τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις που εξεδόθησαν για τις εκλογές ΤΕΕ 2000, με τις εξής τροποποιήσεις:

2.1.1    Η διαδοχή των Π.Τ. γίνεται με αύξοντα τον αριθμό των εδρών τους (προηγούνται τα τμήματα στα οποία διατίθεται οι λιγότερες έδρες).

2.1.2    Η διαδοχή των Π.Τ. με ίδιο αριθμό εδρών γίνεται με φθίνοντα τον αριθμό των μελών που είναι εγγεγραμμένα σε αυτά, όταν λαμβάνεται η απόφαση για την προκήρυξη των εκλογών (προηγούνται τα τμήματα στα οποία διαπιστώνεται ο μεγαλύτερος αριθμός εγγεγραμμένων μελών).

            Σε περίπτωση Π.Τ. με ίδιο αριθμό εδρών αλλά και εγγεγραμμένων μελών, η διάταξή τους στον πίνακα διαμορφώνεται με κλήρωση που διενεργείται όταν λαμβάνεται η απόφαση για την προκήρυξη των εκλογών.

Ομόφωνη επιδίωξη της επιτροπής ήταν η ανάδειξη των 155 μελών της Κεντρικής Αντιπροσωπείας που εκλέγονται με απλή αναλογική με ένα τρόπο σαφή και μονοσήμαντο.

Ομόφωνα η Επιτροπή αποδέχτηκε τη μείζονα επιταγή του ισχύοντος Θεσμικού Πλαισίου για την εφαρμογή της απλής αναλογικής για την κατά παράταξη κατανομή των 155 εδρών της κεντρικής Αντιπροσωπείας.

Οι τροποποιήσεις που προτείνονται αποβλέπουν σε ένα δεύτερο ζητούμενο: Η αλλοίωση της εφαρμογής της απλής αναλογικής κατά περιφερειακό τμήμα, αλλοίωση αναπόφευκτη υπό το προηγούμενο μείζον ζητούμενο, να περιοριστεί στο ελάχιστο. Κρίθηκε και πειραματικά επαληθεύτηκε, με εφαρμογή στα αποτελέσματα των εκλογών ΤΕΕ 2000, ότι και τα δύο αυτά ζητούμενα εξυπηρετούνται με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις.

3.      Η κατανομή των μελών των περιφερειακών Αντιπροσωπειών κατά παρατάξεις και κατά νομούς, γίνεται κατ’ αναλογία με την κατανομή των μελών της κεντρικής Αντιπροσωπείας, κατά παρατάξεις και κατά Π.Τ. Με αυτή τη ρύθμιση αποκαθίσταται η ενότητα των αρχών διεξαγωγής των εκλογικών διαδικασιών σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο.

4.      Καταργείται η συμμετοχή των αριστίνδην μελών στην Αντιπροσωπεία. Η ενδεχόμενη μη επανεκλογή στην Αντιπροσωπεία μελών με τόσο βαρύνοντα, κεντρικό και εύκολα ορατό ρόλο στην απερχόμενη Διοίκηση, σημαίνει ιδιαίτερα σοβαρή απόρριψη των παραταξιακών είτε προσωπικών τους επιλογών από το εκλογικό σώμα, που δεν μπορεί να μη λαμβάνεται υπόψη στη σύνθεση των νέων οργάνων.

<<Αρχική Σελίδα