ΤΣΜΕΔΕ: ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΠΟΔΑΡΙΑ (4)

(περί σχέσης εισφορών-παροχών)

Επειδή τα 3 προηγούμενα κείμενά μας για το ΤΣΜΕΔΕ έτυχαν θερμότατης υποδοχής και υπήρξαν πολλά ερωτήματα, κυρίως για το πώς διαμορφώνεται η σχέση εισφορών-παροχών με βάση την απόφαση της Αντιπροσωπείας του 2003, συνεχίζουμε, παραθέτοντας συγκριτικούς πίνακες για την τελική σχέση εισφορών-παροχών των 3 βασικών κατηγοριών ασφαλισμένων του ΤΣΜΕΔΕ (όπως θα διαμορφωθεί μετά την πενταετή προσαρμογή των εισφορών του πρώην ΕΛΠΠ στις εισφορές του Κλάδου Κύριας Σύνταξης), με βάση (α) το ισχύον καθεστώς, (β) την απόφαση της Αντιπροσωπείας του 2003 και (γ) το επίμαχο σχέδιο νόμου.

Στους παρακάτω πίνακες έχουν ληφθεί υπόψη οι (υποχρεωτικές) εισφορές για τον Κλάδο Κύριας Σύνταξης, την Ειδική Προσαύξηση και τον Κλάδο Πρόσθετης Ασφάλισης (Επικουρικό) και το σημερινό επίπεδο συντάξεων.(*) Δεν έχει ληφθεί υπόψη η κρατική συμμετοχή, υπενθυμίζεται δε ότι ο Κλάδος Εφάπαξ είναι πλήρως ανταποδοτικός. Επίσης διευκρινίζεται ότι όλες οι εισφορές είναι σε 12μηνη βάση (για τους νέους μισθωτούς ισχύει σήμερα 14μηνη βάση), ενώ οι παροχές (συντάξεις) σε 14μηνη βάση:

1.   ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ:

 

ΠΑΛΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

ΝΕΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

 

 

 

 

 

 

 

Ισχύον καθεστώς

182,31

1.362

1:7,46

158,64

512,50

1:3,23

Απόφαση 2003

244,06

1.513,50

1:6,20

280,67

1.636,50

1:5,83

Σχέδιο Νόμου

280,67

1.636,50

1:5,83

280,67

1.413,61

1:5,04

2.   ΜΙΣΘΩΤΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ:

 

ΠΑΛΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

ΝΕΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

 

 

 

 

 

 

 

Ισχύον καθεστώς

182,31

(316,23) (1)

1.362

 

1:7,46

(1:4,31)

135,38 (2)

(364,00)

1.008

 

1:7,45

(1:2,77)

Απόφαση 2003

81,38

(244,06)

1.513,50

 

1:18,60

(1:6,20)

99,68

(280,67)

1.636,50

 

1:16,42

(1:5,83)

Σχέδιο Νόμου

238,07

(434,51)

1.636,50

 

1:6,87

(1:3,77)

277,75 (3)

(506,93)

1.576,06 (4)

 

1:5,67

(1:3,11)

3.   ΜΙΣΘΩΤΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΤΟΜΕΑ (Εισφορές και παροχές μόνον του ΤΣΜΕΔΕ):

 

ΠΑΛΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

ΝΕΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

 

 

 

 

 

 

 

Ισχύον καθεστώς

122,03

615

1:5,04

135,38 (2)

(364,00)

1.008

 

1:7,45

(1:2,77)

Απόφαση 2003 (μόνον για ΤΣΜΕΔΕ)

40,68

(122,03) (1)

650

 

1:15,98

(1:5,33)

40,68

(122,03)

650

 

1:15,98

(1:5,33)

Σχέδιο Νόμου

122,03

615

1:5,04

277,75 (3)

(506,93)

1.576,06 (4)

 

1:5,67

(1:3,11)

(1)   Τα εντός παρενθέσεως ποσά και ποσοστά έχουν συμπεριλάβει και τις προβλεπόμενες εργοδοτικές εισφορές

(2)   Τα ποσά έχουν αναχθεί, για λόγους σύγκρισης, σε 12μηνη βάση (116,04 x 14/12 = 135,38 € και 312,00 x 14/12 = 364,00 €)

(3)   Τα ποσά έχουν αναχθεί, για λόγους σύγκρισης, σε 12μηνη βάση (238,07 x 14/12 = 277,75 € και 434,51 x 14/12 = 506,93 €)

(4)   Γίνεται η παραδοχή-εκτίμηση: 1.008 + (0,70 x 1,33 x 610,16) = 1.576,06 €

 

Από τους πίνακες προκύπτουν τα εξής:

1.      Σε σύγκριση με το ισχύον καθεστώς, διαπιστώνεται ότι, με βάση την απόφαση του 2003, βελτιώνεται σημαντικά η σχέση εισφορών-παροχών για τους παλιούς μισθωτούς (ιδιωτικού και δημοσίου τομέα) και θεαματικά για όλους τους νέους.

2.      Η μόνη κατηγορία όπου διαπιστώνεται δυσμενέστερη σχέση (από 1:7,46 σε 1:6,20) είναι οι παλιοί ελεύθεροι επαγγελματίες. Αυτό προκύπτει λόγω της ανάγκης να ορθολογικοποιηθεί η σημερινή εξαιρετικά προνομιακή σχέση εισφορών-παροχών που ισχύει στον ΕΛΠΠ (1:11,81), η οποία δημιουργεί σοβαρότατες παρενέργειες στο Ταμείο και συγκεκριμένα:

α)   Επιδεινώνει την ελλειμματικότητα του ΕΛΠΠ. Ως γνωστόν, οι άλλες αιτίες της σημερινής κακής κατάστασης του ΕΛΠΠ είναι η χρόνια διαφυγή πόρων και η πολιτική εξαγοράς πλασματικών χρόνων (και μάλιστα με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους) που έχει ακολουθήσει μέχρι και σήμερα το Ταμείο για τους παλιούς ασφαλισμένους, στην προσπάθειά του να βελτιώσει τις πενιχρές σημερινές συντάξεις. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι με το ισχύον καθεστώς δεν τροφοδοτείται ο ΕΛΠΠ από τους νέους (μετά την 1-1-1993) ασφαλισμένους, τότε εκτιμάται ότι το ΤΣΜΕΔΕ, σχετικά σύντομα, δεν θα είναι σε θέση να δίνει συντάξεις για τον ΕΛΠΠ στους παλιούς ασφαλισμένους, με σημερινές ηλικίες 35 έως 55 ετών.

β)   Αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τους «διπλοσυνταξιούχους» (μισθωτούς του δημοσίου τομέα), οι οποίοι πιέζουν να γίνουν και αυτοί δικαιούχοι του ΕΛΠΠ με την ίδια προνομιακή σχέση.

γ)   Δίνει πρόσθετα επιχειρήματα στο Υπουργείο Απασχόλησης να θεωρεί τον ΕΛΠΠ ως επικουρική σύνταξη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το ύψος των παροχών που αυτός θα δίνει.

3.      Σε σύγκριση, τώρα, με το σχέδιο νόμου, διαπιστώνεται ότι η απόφαση του 2003 διασφαλίζει πολύ καλύτερη σχέση εισφορών-παροχών για όλες τις κατηγορίες ασφαλισμένων, παλιών και νέων.

Και μια επισήμανση, που αφορά την (κατά τα λοιπά θετική) απόφαση της Αντιπροσωπίας του ΤΕΕ της 8 Οκτώβρη 2005: Η παραπομπή αντιμετώπισης των προβλημάτων του ΤΣΜΕΔΕ στη Διοικούσα, η οποία έχει αποδείξει (με τη στάση της στο ζήτημα των 3 εκπροσώπων του ΤΕΕ στη διοίκηση του ΤΣΜΕΔΕ), ότι δεν σέβεται τις αποφάσεις της Αντιπροσωπείας, εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους να βαλτώσει το θέμα και εμμέσως να περάσουν τα σχέδια όσων απεργάζονται την απαξίωση του ασφαλιστικού χαρακτήρα του Ταμείου. Επομένως, θα πρέπει άμεσα να επανέλθει ο χειρισμός του θέματος στην Αντιπροσωπεία, που θα αναλάβει όλη την ευθύνη υλοποίησης της απόφασης της 8-10-2005 και τη διαπραγμάτευση με την Κυβέρνηση, με βάση την απόφαση της Α του 2003 για την Αναδιάρθρωση των Κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ.


 

 (*) Στην απόφαση της Α του 2003 προβλέπεται ότι η βάση υπολογισμού των παροχών θα είναι ο «ασφαλιστέος μισθός», ο οποίος θα διαμορφώνεται κάθε φορά από το Ταμείο μετά από αναλογιστική μελέτη. Εκτιμάται βάσιμα ότι, με τη διαδικασία αυτή, θα προκύψει σημαντική αύξηση του σημερινού χαμηλού επίπεδου συντάξεων.

<<Αρχική Σελίδα