ΤΣΜΕΔΕ και μηχανικοί δημόσιοι υπάλληλοι


Γιάννης Γρηγορόπουλος

Πολιτικός Μηχανικός

 

 

Ένα (νέο) πραξικόπημα σε εξέλιξη στο ΤΣΜΕΔΕ

Μετά το πραξικόπημα της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ, όσον αφορά στο διορισμό των 3 εκπροσώπων στη διοίκηση του ΤΣΜΕΔΕ παρά την αντίθετη απόφαση της Αντιπροσωπείας, ένα νέο –πολύ σοβαρότερο– πραξικόπημα είναι σε εξέλιξη και μάλιστα με τη συναίνεση όλων των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στη Δ.Ε. (ΠΑΣΚ – ΔΚΜ – Κιτσίκης – ΔΑΠ κλπ): Το σχέδιο νόμου για την Αναδιάρθωση των Κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ, που προωθείται από το Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας σε συνεργασία με το ΤΕΕ, παρά την απόρριψή του, τόσο από την Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ στις 8-10-2005 όσο και από την Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ με την ομόφωνη Απόφαση του Δ.Σ. της 6-10-2005, ως αποκλίνον σε βασικά σημεία από την απόφαση της Α του 2003, επανήλθε στις αρχές του 2006 στο προσκήνιο και γίνεται προσπάθεια επιβολής του, υποθηκεύοντας το μέλλον του Ταμείου και όλων των ασφαλισμένων του.

Μάλιστα, στην αναφερόμενη Απόφαση του Δ.Σ. της Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «Δυστυχώς στο προωθούμενο Ν/Σ περιλαμβάνονται ρυθμίσεις οι οποίες αλλοιώνουν βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου αναδιάρθρωσης, για το οποίο υπήρξε συμφωνία όλων των φορέων των διπλ. Μηχανικών ύστερα από πολύχρονο και βασανιστικό διάλογο, η οποία εκφράστηκε με την απόφαση του 2003 της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ».

Θα πρέπει εδώ να υπενθυμίσουμε ότι στις 8-2-2003, μετά από δεκαετή «κυοφορία», η Αντιπροσωπία του ΤΕΕ είχε πάρει –και μάλιστα μετά από πρωτοβουλία της τότε Διοίκησης της Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.– μια σημαντική απόφαση για την Αναδιάρθρωση των Κλάδων, η οποία επιτύγχανε την ισορροπία μεταξύ όλων των κατηγοριών ασφαλισμένων και διασφάλιζε –με την προϋπόθεση του αδιαίρετου των ρυθμίσεων που αυτή προβλέπει– τη μέγιστη δυνατή ενότητα του συνόλου των διπλωματούχων μηχανικών. Με την απόφαση αυτή το Ταμείο γίνεται πλήρες, με ενιαίους κανόνες ασφάλισης και με διασφάλιση του επιπέδου των παροχών για το σύνολο των ασφαλισμένων του. Θα πρέπει επίσης να θυμίσουμε σε όσους συνδικαλιστές της ΕΜΔΥΔΑΣ παρουσιάζουν τώρα τελευταία και ειδικά στο θέμα αυτό φαινόμενα αλτσχάιμερ, ότι έκτοτε η Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ περιλαμβάνει στις αποφάσεις όλων των συνεδρίων της ως βασικό αίτημα την «Υλοποίηση της Απόφασης της Αντιπροσωπείας του Τ.Ε.Ε. της 8-2-2003 σχετικά με την αναδιάρθρωση των κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ».

Επομένως αποτελεί πρόκληση για όλους μας το ότι η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ, γράφοντας στα παλιά της τα παπούτσια τη θέληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των εργαζόμενων μηχανικών και των φορέων τους, με την ομόφωνη απόφασή της στις 8-2-2006 αναγνωρίζει ουσιαστικά το σχέδιο νόμου ως βάση για διαπραγμάτευση και προτείνει δήθεν βελτιωτικές «ρυθμίσεις» επ’ αυτού, ορισμένες εκ των οποίων είναι δυσμενέστερες ακόμα και από τις διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως η προτεινόμενη τροποποίηση της συμφωνημένης αναλογίας μεταξύ της σύνταξης του ΕΛΠΠ και της Κύριας Σύνταξης από 4:3 σε 4:2 (!), εις βάρος βέβαια των ασφαλισμένων μηχανικών του δημοσίου (διπλοσυνταξιούχων). Οι υπόλοιπες «ρυθμίσεις» αποσκοπούν ουσιαστικά στη χειραγώγηση των ασφαλισμένων, αφού χρησιμοποιούν το παλιό δοκιμασμένο τρυκ της σταδιακής επιβάρυνσης των εισφορών και της περαιτέρω ελάφρυνσης των νεοεισερχόμενων, «κλείνοντας το μάτι» στους νεότερους και στους περισσότερο πληττόμενους από τις αυξήσεις, με το επιπρόσθετο δέλεαρ της φημολογούμενης αύξησης της σύνταξης με υπουργική απόφαση. Ό,τι έγινε δηλαδή και το 1994, όπου η εναντίωση των μηχανικών στον αντιασφαλιστικό νόμο Σιούφα ξεφούσκωσε επειδή η αύξηση των εισφορών επιβλήθηκε σταδιακά!

 

Οι συνέπειες για όλους τους ασφαλισμένους

Με το νομοσχέδιο αυτό:

·        Δεν διασφαλίζεται η λειτουργία του Κλάδου Προνοιακών Παροχών, βασικό στοιχείο της παλιάς απόφασης και αίτημα 20 χρόνων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεργίας, ιδιαίτερα των νέων μηχανικών.

·        Δεν διασφαλίζεται η πλήρης ομογενοποίηση «παλιών» και «νέων» (μετά την 1.1.1993) ασφαλισμένων, με αποτέλεσμα την παροχή μειωμένων συντάξεων στους «νέους» ασφαλισμένους.

·        Παρόλο που ο ΕΛΠΠ εντάσσεται στην Κύρια Σύνταξη ως «Ειδική Προσαύξηση», στη συνέχεια διαφοροποιείται απ’ αυτήν, απαλλάσσοντας την εργοδοσία από τις εργοδοτικές εισφορές και το κράτος από τη θεσμοθετημένη κρατική συμμετοχή, ακόμα και για τους «νέους» ασφαλισμένους, με συνέπεια να επιβαρυνθούν οι μισθωτοί με την εργοδοτική εισφορά και να τίθεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα συνολικά του Κλάδου της Κ.Σ.

·        Δεν προβλέπεται καμία βελτίωση των άθλιων παροχών του Κλάδου Υγείας.

·        Προκαλείται αύξηση εισφορών για ισχνή βελτίωση και με αβέβαιο μέλλον των παροχών, καθότι αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια του Κράτους να αυξάνει, όχι μόνον τις συντάξεις, αλλά και τις εισφορές.

 

Οι συνέπειες για τους μηχανικούς δημοσίους υπαλλήλους

Πέρα από τις ανωτέρω γενικότερες αρνητικές συνέπειες για το σύνολο των ασφαλισμένων του Ταμείου, ειδικά για τους μηχανικούς δημοσίους υπαλλήλους, με το νομοσχέδιο αυτό και τις δήθεν βελτιωτικές προτάσεις της Δ.Ε. του ΤΕΕ, επέρχονται οι εξής πρόσθετες συνέπειες:

·      Η «Ειδική Προσαύξηση» (τέως ΕΛΠΠ) δεν αποτελεί αυτοτελή κλάδο κύριας σύνταξης με δικό του προϋπολογισμό αλλά εντάσσεται πλήρως στην Κύρια Σύνταξη, χωρίς μάλιστα να προβλέπεται για αυτήν η θεσμοθετημένη κρατική συμμετοχή, ούτε για τους «παλαιούς» ούτε για τους «νέους» (μετά την 1.1.1993) ασφαλισμένους, με συνέπεια να μεταφέρονται εντέχνως τα βάρη του ΕΛΠΠ στους δημοσίους υπαλλήλους (κυρίως στους «νέους») και να τίθεται σε κίνδυνο η βιωσιμότητα συνολικά του Κλάδου της Κύριας Σύνταξης.

·      Οι δημόσιοι υπάλληλοι θεωρούνται ως αυτοαπασχολούμενοι, οπότε καλούνται να πληρώσουν οι ίδιοι (αν και μισθωτοί) και τις εργοδοτικές εισφορές, με αποτέλεσμα τη μη μείωση των εισφορών της Κύριας Σύνταξης στο 1/3 (από 122,03 σε 40,68 € μηνιαίως) και την τεράστια αύξηση (κατά 122,03 € μηνιαίως) των εισφορών των «νέων» από την υποχρεωτική ένταξή τους στην Ειδική Προσαύξηση.

·      Δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της μη ασφάλισης στα Ταμεία του Δημοσίου των «νέων» ασφαλισμένων και δεν διασφαλίζεται η πλήρης ομογενοποίησή τους με τους «παλαιούς».

·      Τροποποιείται η συμφωνημένη αναλογία μεταξύ της σύνταξης του ΕΛΠΠ και της Κύριας Σύνταξης από 4:3 σε 4:2, με αποτέλεσμα η αναμενόμενη κύρια σύνταξη των μηχανικών του δημοσίου να καθηλώνεται στα 615 € έναντι περίπου 2.000 € των υπολοίπων (μονοσυνταξιούχων).

 

Οι μεθοδεύσεις της Δ.Ε. του ΤΕΕ και οι πρώτες αντιδράσεις

Στο σχεδιαζόμενο πραξικόπημα υπήρξαν ήδη οι πρώτες αντιδράσεις: Στις 10 και 11-2-2006, αλλά και στις 11-3-2006, η συνεδρίαση της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ διακόπηκε, λόγω της μαζικής παρέμβασης από μηχανικούς που είχαν συγκεντρωθεί για να την παρακολουθήσουν. Όμως, παρά τις αντιδράσεις, οι γνωστοί κύκλοι του ΤΕΕ εξακολουθούν να μεθοδεύουν «λύσεις» για ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα του χώρου μας, ενάντια στη θέληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μηχανικών, με όπλα τα χονδροειδή ψέματα, τη διασπαστική τακτική, το πρόσχημα της «εφικτότητας» και, κυρίως, τις πάσης φύσεως «εξαγορές», εφαρμόζοντας «δημιουργικά» την «τακτική Λιάσκα» της εποχής 1998 στο ίδιο θέμα.

Είναι πλέον προφανές ότι το ΤΣΜΕΔΕ έχει γίνει αντικείμενο κρυφών συμφωνιών μεταξύ του κράτους και των γνωστών κύκλων του ΤΕΕ με στόχο τα μεγάλα αποθεματικά του Ταμείου, ύψους άνω των 2,5 δις ΕΥΡΩ (για τη στήριξη του νέου θεσμού των ΣΔΙΤ, για δραστηριότητες τραπεζικού χαρακτήρα, τύπου Τράπεζας Αττικής και Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κλπ), αλλά και αντικείμενο επίτευξης ισορροπιών μεταξύ των παρατάξεων που εκπροσωπούνται στη Διοικούσα Επιτροπή με στόχο τη διατήρηση της εξουσίας στο ΤΕΕ.

Η παραπέρα οργάνωση της μαζικής αντίστασης των μηχανικών δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και όλων των ασφαλισμένων εργαζόμενων μηχανικών, αποτελεί τη μόνη οφειλόμενη και αποτελεσματική απάντηση σε όλους όσους απεργάζονται την απαξίωση του ασφαλιστικού-προνοιακού χαρακτήρα του ΤΣΜΕΔΕ και τη στροφή των μηχανικών στην ιδιωτική ασφάλιση, μόνιμο στόχο και διακαή πόθο όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών και στρατηγικό στόχο της ΕΕ.

 

Απρίλιος  2006

<<Αρχική Σελίδα