ΤΣΜΕΔΕ: ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΕΧΟΥΝ ΚΟΝΤΑ ΠΟΔΑΡΙΑ


Γιάννης Γρηγορόπουλος

Πολιτικός Μηχανικός

 

Περί εισφορών και παροχών

Στις 8-10-2005 η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ απέρριψε το σχέδιο νόμου για την Αναδιάρθρωση των Κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ που είχε συνταχθεί με την ευθύνη του ΤΕΕ και του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, διότι παρουσίαζε αποκλίσεις σε βασικά σημεία από την παλιά απόφαση της Α του 2003.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 8-2-2003, μετά από δεκαετή «κυοφορία», η Αντιπροσωπία του ΤΕΕ είχε πάρει μια ιστορική απόφαση για την Αναδιάρθωση των Κλάδων, με την οποία το Ταμείο γίνεται πλήρες, με ενιαίους κανόνες ασφάλισης και με διασφάλιση του επιπέδου των παροχών για το σύνολο των ασφαλισμένων του. Ένα από τα κομβικά σημεία της απόφασης είναι η πλήρης κατάργηση του διαχωρισμού σε «παλιούς» και «νέους» (μετά την 1.1.1993) ασφαλισμένους και η άρση των αδικιών εις βάρος των «νέων» ασφαλισμένων μηχανικών που προκάλεσαν οι διατάξεις του «νόμου Σιούφα». Στο πλαίσιο αυτό αντιμετωπιζόταν και το πρόβλημα της μη ασφάλισης στα Ταμεία του Δημοσίου των «νέων» ασφαλισμένων μηχανικών δημ. υπαλλήλων.

Επειδή πολλά ψέματα ειπώθηκαν και γράφτηκαν για να πλήξουν την παραπάνω απόφαση και μάλιστα από αριστερές –κυρίως– παρατάξεις, είναι ανάγκη να υπάρξει ενημέρωση για το τι ακριβώς ισχύει, όσον αφορά στις εισφορές και παροχές του ΤΣΜΕΔΕ, και στο χώρο μας, δηλαδή στο χώρο των δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών. Παραθέτουμε λοιπόν πίνακα για τις μηνιαίες εισφορές μας (δεν περιλαμβάνονται οι εισφορές υπέρ ΚΥΤ ή Ταμείου Υγείας Δημοσίου) με βάση (α) το ισχύον καθεστώς, (β) την απόφαση 2003 και (γ) το επίμαχο σχέδιο νόμου, χωριστά για τους «παλιούς» και για τους «νέους», όπου οι συντομογραφίες σημαίνουν: μΑΕΠ = μέσο μηνιαίο κατά κεφαλήν ΑΕΠ (για το 2005: 610,16 ) και αποδ = μηνιαίες αποδοχές μισθωτού, που το ύψος τους έχει ληφθεί 1.200 €, ποσό που αντιστοιχεί στη μεγάλη πλειοψηφία των νέων συναδέλφων:

ΚΛΑΔΟΙ

ΠΑΛΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

ΝΕΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

Ισχύον καθεστώς

Απόφαση 2003

Σχέδιο Νόμου

Ισχύον καθεστώς

Απόφαση 2003

Σχέδιο Νόμου

 

 

 

 

 

 

 

Κύρια Σύνταξη

(20% x μΑΕΠ) 122,03

(6,67% x μΑΕΠ) 40,68

(20% x μΑΕΠ) 122,03

(6,67% x αποδ) 80,04

(6,67% x μΑΕΠ) 40,68

(6,67% x αποδ) 80,04

Ειδ. Προσαύξηση (πρώην ΕΛΠΠ)

-

-

- (1)

-

- (3)

(20% x μΑΕΠ) 61,02 (2)

Επικουρικό

-

-

-

(3% x αποδ) 36,00

- (3)

(3% x αποδ) 36,00

Εφάπαξ

-

-

-

(4% x αποδ) 48,00

- (3)

(4% x αποδ) 48,00

Κλάδος Προν. Παροχών

-

(0,5% x μΑΕΠ) 3,05

-

-

(0,5% x μΑΕΠ) 3,05

-

 

 

 

 

 

 

 

ΣΥΝΟΛΟ

122,03

43,73

122,03

164,04 (4)

43,73

225,06 (4)

(1)  Η σχέση που καθορίζει το ποσό της ειδικής προσαύξησης στο άρθρο 8 του σχεδίου νόμου για τους παλιούς διπλοσυνταξιούχους λειτουργεί αποτρεπτικά για την υπαγωγή τους στην Ειδική Προσαύξηση.

(2)  Το ποσό αυτό αναφέρεται στο 2005. Θα αυξάνεται κατά 20% ετησίως για την επόμενη 5ετία, οπότε θα εξομοιωθεί το 2010 με το αντίστοιχο ποσό υπέρ Κύριας Σύνταξης, που σήμερα είναι 20% x μΑΕΠ=122,03 €.

(3)  Η απόφαση του 2003 προβλέπει υπαγωγή των νέων στα αντίστοιχα Ταμεία του Δημοσίου (Κύρια Σύνταξη, ΤΕΑΔΥ, ΤΠΔΥ).

(4) Στους νέους γίνεται επιπλέον κράτηση υπέρ ΜΤΠΥ (4% x Β.Μ. + 1% x επιδόμ.), που ανέρχεται σε 50 € περίπου μηνιαίως σε 12μηνη βάση.

 

Από τον πίνακα προκύπτει ότι η απόφαση του 2003 προβλέπει, συγκριτικά με σήμερα, σημαντική μείωση των εισφορών για τους παλιούς δημοσίους υπαλλήλους (64,16% ή 78,30 € μηνιαίως), λόγω της επέκτασης της εργοδοτικής εισφοράς και στην Κύρια Σύνταξη, ενώ η αναμενόμενη σύνταξη από το ΤΣΜΕΔΕ προβλέπεται αυξημένη (από 615 € σε 650 € τουλάχιστον). Για τους νέους, η πλήρης εξομοίωσή τους με τους παλιούς θα επιφέρει μεν αύξηση των συνολικών εισφορών τους κατά 43,73 € μηνιαίως, αλλά, πέραν των γενικότερων θετικών επιπτώσεων από την υπαγωγή τους στα Ταμεία του Δημοσίου, θα αυξήσει τη συνολική αναμενόμενη σύνταξη κατά 650 € (τουλάχιστον). Η σύγκριση, βέβαια, της απόφασης του 2003 με το σχέδιο νόμου, στο θέμα του ύψους των εισφορών, είναι συντριπτική.

 

Περί σχέσης εισφορών-παροχών

Για την πληρότητα της ενημέρωσης, παραθέτουμε πίνακα για την τελική σχέση εισφορών-παροχών των ασφαλισμένων δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών, όπου έχουν ληφθεί υπόψη οι (υποχρεωτικές) εισφορές για τον Κλάδο Κύριας Σύνταξης (χωρίς την προβλεπόμενη κρατική συμμετοχή) και το σημερινό (χαμηλό) επίπεδο συντάξεων του ΤΣΜΕΔΕ:

 

ΠΑΛΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

ΝΕΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

Εισφορές

Παροχές

Σχέση   εισφορών-παροχών

 

 

 

 

 

 

 

Ισχύον καθεστώς

122,03

615

1:5,04

135,38 (2)

(364,00)

1.008

 

1:7,45

(1:2,77)

Απόφαση 2003 (μόνον ΤΣΜΕΔΕ)

40,68

(122,03) (1)

650

 

1:15,98

(1:5,33)

40,68

(122,03)

650

 

1:15,98

(1:5,33)

Σχέδιο Νόμου

122,03

615

1:5,04

277,75 (2)

(506,93)

1.576,06 (3)

 

1:5,67

(1:3,11)

(1)  Τα εντός παρενθέσεως ποσά και ποσοστά έχουν συμπεριλάβει και τις προβλεπόμενες εργοδοτικές εισφορές

(2)  Τα ποσά έχουν αναχθεί, για λόγους σύγκρισης, σε 12μηνη βάση

(3)  Γίνεται η παραδοχή-εκτίμηση: 1.008 + (0,70 x 1,33 x 610,16) = 1.576,06 €

 

Από τον πίνακα προκύπτει ότι, σε σύγκριση με το ισχύον καθεστώς, η απόφαση του 2003, βελτιώνει θεαματικά τη σχέση εισφορών-παροχών τόσο για τους παλιούς όσο και για τους νέους δημοσίους υπαλλήλους μηχανικούς. Το ίδιο ισχύει και σε σύγκριση με το σχέδιο νόμου.

 

Τελικό συμπέρασμα (απλό και προφανές)

Όποιοι υπονομεύουν την απόφαση της Α του 2003 –και μάλιστα με τη μέθοδο της συνειδητής διαστρέβλωσης της πραγματικότητας– εκ των πραγμάτων συμπορεύονται με τους γνωστούς επιχειρηματίες-τζογαδόρους μηχανικούς, οι οποίοι, σε συνεργασία με την εκάστοτε Κυβέρνηση, εποφθαλμιούν τα αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ (ύψους άνω των 2,5 δις ΕΥΡΩ), είτε για τη στήριξη του νέου θεσμού των ΣΔΙΤ, είτε για δραστηριότητες τραπεζικού χαρακτήρα, τύπου Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Με τον τρόπο αυτό προλειαίνουν συστηματικά το έδαφος για να καταστεί το Ταμείο προβληματικό, με βασική συνέπεια τη στροφή των ασφαλισμένων στην ιδιωτική ασφάλιση, μόνιμο στόχο και διακαή πόθο όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών και στρατηγικό στόχο της ΕΕ. Επομένως, οποιαδήποτε προσπάθεια να μην προχωρήσει η υλοποίηση της απόφασης του 2003, που ενισχύει και διασφαλίζει τον ασφαλιστικό και προνοιακό χαρακτήρα του Ταμείου, είναι προφανές ότι εξυπηρετεί –εκτός των άλλων– και τους υπέρμαχους της ιδιωτικής ασφάλισης, που θέλουν να βάλουν «πόδι» και στο χώρο των μηχανικών.

 

Ιανουάριος  2006

<<Αρχική Σελίδα