ΤΣΜΕΔΕ: Το «συμφωνημένο» νομοσχέδιο

 

Μετά από υπόγειες και παρασκηνιακές διαβουλεύσεις μεταξύ ΤΕΕ, ΤΣΜΕΔΕ και κυβέρνησης που κράτησαν ένα χρόνο, εγκρίθηκε από την κυβερνητική επιτροπή και οδεύει προς ψήφιση σχέδιο νόμου για το ΤΣΜΕΔΕ. Το σχέδιο νόμου αποτυπώνει το συμβιβασμό μεταξύ κυβέρνησης και ηγετικών κύκλων του ΤΕΕ όπως αυτοί εκφράζονται από τις παρατάξεις που το συνδιοικούν (ΔΚΜ, Κιτσίκης) αλλά και αυτούς που συναινούν (ΠΑΣΚ, ΔΑΠ). Η συναίνεση αυτή είχε ήδη καταγραφεί από την ομόφωνη απόφαση της Διοικούσας του ΤΕΕ στις 8/2/2006 η οποία έθεσε τις βάσεις για το παρόν νομοσχέδιο. Η καθυστέρηση της κατάθεσής του έχει να κάνει τόσο με τις αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε αυτό (διαλύσεις αντιπροσωπίας, αποφάσεις συλλόγων και σωματείων), όσο και με τη γνωστή δικαστική απόφαση η οποία δικαίωνε συνταξιούχους συναδέλφους και ανέβαζε την κύρια σύνταξή τους στα 1150 ευρώ από 670 που είναι σήμερα.

Συγκεκριμένα το σχέδιο νόμου:

·           Αυξάνει την κύρια σύνταξη, μόνο για τους προ 93 ασφαλισμένους, από τα 670 στα 816 ευρώ, αναιρώντας και ακυρώνοντας την παραπάνω απόφαση των δικαστηρίων. Επιπλέον το ποσό αυτό το αποδεσμεύει από τη σύνταξη δημοσίου υπαλλήλου μηχανικού όπως ήταν μέχρι σήμερα, και το συναρτά από απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι θα μπορούν στο μέλλον να το διατηρούν σταθερό επ’ άπειρον μέχρι να εξανεμιστεί  ή ακόμα και να μειωθεί. Φυσικά για τους νέους δεν προβλέπεται καμία αύξηση στην κύρια σύνταξη, για τους αυτοαπασχολούμενους μάλιστα τη διατηρεί στο αστείο επίπεδο των 444 ευρώ. Συμπερασματικά αυξάνουν ελάχιστα για τους μισούς συναδέλφους την κύρια σύνταξη, υποθηκεύοντας το μέλλον της.

·           Καταργεί τον ΕΛΠΠ και τον αντικαθιστά από την Ειδική Προσαύξηση. Σε αυτήν εντάσσει υποχρεωτικά τους μετά το 93 ασφαλισμένους που έχουν κλείσει τα 35 και προαιρετικά τους υπόλοιπους. Η εισφορά καθορίζεται κοινά για 5 χρόνια στα 76 ευρώ από 60 που ήταν σήμερα για τους παλιούς. Μετά την πενταετία θα αναπροσαρμοστεί στα 126 ευρώ. Προκύπτει συνεπώς μια τεράστια αύξηση εισφορών για τους νέους συναδέλφους και μια μικρότερη για τους παλιούς, για την οποία δεν προβλέπεται εργοδοτική συνεισφορά και κρατική συμμετοχή. Η σύνταξη αυξάνεται στα 1085 ευρώ από 740 μια και διατηρείται η αναλογία 4:3 με την κύρια σύνταξη, συνεπώς ισχύουν όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο. Για τους νέους το ποσό αυτό θα είναι μικρότερο μια και δε θα ασφαλίζονται όλοι για 35 χρόνια. Κάποιος που θα ασφαλιστεί 30 χρόνια στην Ειδική Προσαύξηση (από τα 35 έως τα 65) θα πάρει 930 ευρώ με την προϋπόθεση ότι αυτή μελλοντικά δε θα τροποποιηθεί.

·           Στον κλάδο Εφάπαξ αυξάνει για τους παλιούς την εισφορά από 20 ευρώ στα 25 στους ελεύθερους επαγγελματίες και στο 4% του μισθού τους παλιούς. Διατηρεί το ίδιο καθεστώς στους νέους.

·           Διατηρεί το επικουρικό (πρόσθετη ασφάλιση) ως έχει για τους μετά το 93, και εισάγει σε αυτό τους παλιούς που είναι κάτω των 50 με εισφορά 38 ευρώ για τους ελ. επαγγελματίες και 3% του μισθού για τους μισθωτούς.

·           Διατηρεί τον προβληματικό ΚΥΤ ως έχει.

·           Ιδρύει Κλάδο Ειδικών Παροχών χωρίς να προβλέπει τίποτα για τις εισφορές και τις παροχές που θα δίνει.

Αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα:

1.   Οι νέοι ασφαλισμένοι να επιβαρυνθούν άμεσα με 76 ευρώ επιπλέον εισφορές που προοπτικά θα φτάσουν τα 126, με σύνολο εισφορών 307 ευρώ το μήνα οι ελεύθεροι επαγγελματίες.

2.   Οι κάτω των 50 ελεύθεροι επαγγελματίες θα πληρώσουν 307 ευρώ το μήνα από 248 που δίνουν σήμερα, δηλαδή αυξάνουν άμεσα κατά 60 ευρώ τις εισφορές τους και προοπτικά κατά 110. Οι αντίστοιχοι μισθωτοί για ένα μισθό 1500 ευρώ, θα έχουν εισφορές από 239 στα 313 ευρώ, ενώ τα ποσά αυτά θα αυξηθούν όπως είπαμε και πριν. Αυτά θα εκφραστούν άμεσα με μειώσεις μισθού.

3.   Η μόνη κατηγορία που μένει σχετικά αλώβητη από τον κυκεώνα των αυξήσεων είναι οι «μονοσυνταξιούχοι» πριν το 1993 που είναι άνω των 50. Η συγκεκριμένη κατηγορία ασφαλισμένων θα αυξήσει την αναμενόμενη σύνταξη από τα 1417 στα 1901 ευρώ, ενώ θα κληθεί να πληρώσει εισφορές 21 ευρώ επιπλέον το μήνα.

Όπως φαίνεται από τα προηγούμενα παραδείγματα επιβαρύνονται υπέρογκα οι πλέον παραγωγικές ηλικίες των συναδέλφων από 35 έως 50 ετών προετοιμάζοντας το έδαφος και για τις επόμενες γενιές συναδέλφων στις οποίες χρυσώνουν το χάπι, εξαιρώντας τις προσωρινά από την αύξηση. Πρακτικά αυξάνονται στους παραπάνω οι εισφορές από 60-150 ευρώ προοπτικά το μήνα, για μια σύνταξη που για τους περισσότερους θα δοθεί μετά τα 65 έτη και με ρυθμίσεις τέτοιες που σε πρώτη ευκαιρία θα μπορούν να μειώσουν τις συντάξεις.

Επιπλέον το σχέδιο νόμου:

·           Δεν προβλέπει καμία πρόνοια για τους άνεργους, στρατευμένους και άλλους δοκιμαζόμενους συναδέλφους.

·           Αφήνει να συνεχιστεί και να επεκταθεί, όπως έχει ήδη φανεί από τις προθέσεις της κυβέρνησης, το τζογάρισμα των αποθεματικών του ΤΣΜΕΔΕ σε επιχειρηματικές και χρηματιστηριακές δραστηριότητες.

·           Εξαιρεί τους εργοδότες και το κράτος από την εισφορά τους για την Ειδική Προσαύξηση, φορτώνοντας τις εισφορές εξ ολοκλήρου στον εργαζόμενο.

·           Διατηρεί το όριο ηλικίας των 65 ετών για τους νέους ασφαλισμένους.

 

Συμπερασματικά, το σχέδιο νόμου όχι μόνο δεν καταργεί τη διάκριση σε παλαιούς και νέους ασφαλισμένους αλλά την επεκτείνει δημιουργώντας και νέους διαχωρισμούς, στους μετά το 93 ανάμεσα σε μικρότερους και μεγαλύτερους των 35 και στους προ 93 ανάμεσα σε μικρότερους και μεγαλύτερους των 50.

Καταργεί το δημόσιο, καθολικό και αναδιανεμητικό χαρακτήρα του ασφαλιστικού συστήματος και οδηγεί σε ατομικές και ανταποδοτικές λογικές προετοιμάζοντας το έδαφος για ακόμα χειρότερες, συνολικές ασφαλιστικές ρυθμίσεις, που είναι στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για την επόμενη τετραετία.

 

Το σχέδιο αυτό δεν πρέπει να νομιμοποιηθεί από κανένα φορέα μηχανικών

 

<<Αρχική Σελίδα